Na některých českých dálnicích by se mohla zvýšit maximální dovolená rychlost
Dodržujete na dálnici maximální rychlost, tedy 130 kilometrů v hodině? Možná, že by se mohlo v dohledné době jezdit v některých místech ještě o něco rychleji.
S návrhem přišel ministr dopravy Dan Ťok. Zvýšení maximální dovolené rychlosti ale ještě schválené není. K návrhu se musí vyjádřit dopravní experti, dopravní policisté i Ředitelství silnic a dálnic. Možné zvýšení povolené rychlosti se týká několika vybraných dálnic, mezi nimi i úseku dálnice D5.
„Na některých úsecích je možné o tom uvažovat. Je to například dálnice D5 mezi Plzní a státní hranicí, dálnice D2 mezi Chrlicemi a státní hranicí, D11 zhruba od 8. kilometru až po Hradec Králové a ještě jeden nebo dva úseky,“ vypočítal možné úseky vytipované pro zvýšení maximální dovolené rychlosti na 140 km/h mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Všechny úseky dálnic, kde by se mohlo jezdit o něco rychleji, mají společné to, že jsou poměrně rovinaté, osazené bezpečnostními prvky a také relativně nové nebo nově opravené.
„Nicméně stále jsme v podmínkách, kdy stavíme dálnice podle projektů, které jsou koncipovány na maximální rychlost 130 km/hod. To se netýká jen povrchu a svodidel, ale například i rozhledových úhlů, délky nájezdových a sjezdových pásů, týká se to i poloměru zatáček a podobně,“ upozornil Jan Rýdl. I na to, že zvýšit maximální dovolenou rychlost na 140 km/h není možné všude.
Na některých místech je zvyšování rychlosti absolutně vyloučené
„Některé úseky by musely například projít přestavbou, doplněním bezpečnostních a zabezpečovacích prvků. V každém případě máme na dálniční síti, která byla relativně nedávno rozšířena o tak zvané původní rychlostní komunikace, prvky, které na dálniční síť vlastně vůbec nepatří,“ doplnil Jan Rýdl.
Ukázkou dálnice, kde je zvýšení na 140 km/h absolutně vyloučené je podle Jana Rýdla třeba dálnice D4 z Prahy na Strakonice: „Dokonce v oblasti Jílového, Cukráku a podobně jsou zálivy a sjezdy pro autobusové zastávky, což je prvek, který na dálnice nepatří. Na tomto úseku v žádném případě nelze ani zdaleka uvažovat o nějakém zvyšování rychlosti.“
140 kilometrů v hodině mají řidiči povoleno třeba na dálnicích v Polsku nebo v Bulharsku. V Německu na mnoha místech maximální limit vůbec není. V Česku zatím platí maximálně 130 kilometrů v hodině. Zvýšení rychlosti přinese případně až schválená novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Jsme izraelštější než Izraelci, míní Fischer. Česká debata o konfliktu je věcná, oponuje Kroupa
-
Historička: Českoslovenští dozorci kradli v letském koncentračním táboře pro Romy vězňům jídlo
-
Udržujme lidskost, to je třeba připomínat politikům a velitelům, tvrdí šéf Českého červeného kříže
-
Nominace Tuleji nebyla nejsprávnější, říká Pekarová Adamová. Ženíšek podle ní zvládne situaci uklidnit