Slevy útočí ze všech stran

22. leden 2024

Různá roční období s sebou přinášejí různé činnosti, které se odrážejí v jazyce a v tom, o čem se zrovna mluví nebo píše. Věnovali jsme se vánoční češtině, ale co čeština povánoční? Existuje vůbec něco takového?

Existuje mnoho témat typických pro dobu po Vánocích a v nich se opakují stejné nebo podobné jazykové jevy. Například lidé mluví o předsevzetích, to samo o sobě je zajímavé slovo, ale o tom zase někdy jindy. Dále je častým tématem zdravý životní styl a zdravá strava. S tím se pojí velké množství používaných ustálených frází a slovních spojení, jako je například „hubnutí do plavek, jarní detox, hubnoucí 30denní výzva a podobně. A pak je tu jedna specifická oblast, a tou jsou povánoční slevy a výprodeje. I to je z hlediska češtiny často moc zajímavé téma.

Slevy a výprodeje

Prodejci potřebují každoročně upoutat pozornost zákazníků. Má to ale háček. Aby je nalákali, nesmí se opakovat. V reklamách a upoutávkách je třeba stále aktualizovat jazyk, kterým nabízejí zboží. A tak ke slovu „sleva“ nebo „výprodej“ připojují různá přídavná jména a další slova, aby ukázali, jak úžasné ty slevy a výprodeje jsou. Někdy se prodejce spokojí s tím, že vztáhne slevu nebo výprodej k aktuálnímu ročnímu období. Setkáváme se pak se slevami „povánočními, novoročními nebo lednovými“ a podobně. Zároveň je nutné připomenout zákazníkům, že sleva je věc příjemná. K tomu se často používají přídavná jména jako „skvělá, lákavá, fantastická, neodolatelná, neporazitelná nebo dokonce božská.“

Setkáváme se se slovními spojeními jako mega výprodej, ultra sleva, extra sleva a podobně. Zajímavé je, jak často se v této souvislosti objevuje nesmyslné slovní spojení „poloviční sleva“. Jako zákazník bych určitě chtěla slevu celou a poloviční bych si představovala spíš cenu zboží. Se slovem sleva nebo výprodej se dále spojují slova jako „bombastická, exkluzivní, akční, speciální, jednorázová“, zkrátka přídavná jména vyjadřující výjimečnou a neopakující se příležitost.

Slevy útočí

Že slevy „útočí“, to je výstižná metafora. Říká se, že když něco nejde po dobrém, tak to půjde po zlém. Se slovem sleva se proto často spojují i přídavná jména, která běžně označují negativní vlastnosti, agresivní chování a podobně. Sleva tak může být „mrazivá, šokující, nemravná nebo drastická“. Letošní novinkou je slovní spojení „apokalyptická sleva“. Není úplně jasné, jestli to má být sleva, která zničí celý svět, nebo sleva na apokalypsu, ale jasně se tu ukazuje, že i přídavné jméno „apokalyptický“ už se začíná řadit k takzvaným nadužívaným slovům, jejichž význam se častým užíváním oslabuje a vyprazdňuje.

autoři: Stanislav Jurík , Růžena Písková
Spustit audio