80 let plzeňských trolejbusů

Černice dodnes patří k nejmenším konečným v Plzni

Od počátku 50. let 20. století jezdí linka 13 do Černic. S tím souvisí mimo jiné také takzvaná Malá Strana.

„I Plzeň má Malou Stranu. Říkalo se tak této části Slovan směrem k řece Radbuze, přičemž my teď stojíme v ulici Malostranská, konkrétně ve staré Malostranské, která je dnes už jen úzkou jednosměrkou,“ popsal místo vedoucí dopravního oddělení Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Kohout.

Právě tudy od roku 1953 jezdil trolejbus, ačkoliv to tak původně být vůbec nemělo: „Počátkem 50. let se přišlo s návrhem postavit trolejbusovou trať, která by spojovala Doudlevce se Slovany a pokračovala by dále na Černice, a to zejména kvůli návozu dělníků do Elektrotechnických závodů v Doudlevcích,“ řekl Jiří Kohout.

Malostranská ulice ale nebyla z hlediska trolejbusové dopravy zcela ideální: „Jednak je tady velký spád, velké převýšení, navíc ulice nebyla o mnoho širší, než je dnes, a byl zde problém, i když se míjely například nákladní automobily a tak dále. Nicméně autobusy už tady v té době jezdily, a i když trolejbusy neměly větší šířkové nároky, strhl se velký odpor zejména z řad policie, která argumentovala tím, že to bude nebezpečné,“ uvedl zaměstnanec PMDP.

Technická rarita

Na základě obav o bezpečnost v této ulici vznikla technická rarita: „Provoz trolejbusů se zde v Malostranské ulici musel řídit světly, což byla tehdy opravdová novinka. Na obou koncích ulice byla lampa, která se rozsvítila červeně, jakmile vjel trolejbus do daného úseku, a zavřela komunikaci z obou směrů. Tento provoz zde jezdil jen 7 let, poté se přestěhoval do nové stopy Malostranské, jak ji známe dnes,“ sdělil Kohout.

18. října 1953 přijely trolejbusy poprvé také do Černic, kam směřovala linka 13, která sem jezdí dodnes. „Zavedení trolejbusu do Černic bylo velké téma a přání černických obyvatel. Při výstavbě trolejbusové dráhy dokonce pomáhali s vykopáváním jam pro trakční stožáry. Černice se díky tomu staly pevnou součástí Plzně a získaly velmi komfortní pravidelnou dopravu,“ řekl vedoucí dopravního oddělení, který pokračoval:

„Tato konečná ve své době patřila mezi standardně malé, ale dnes rozhodně mezi nejmenší dochované konečné v Plzni. Tady trolejbus musí dát skutečně takzvaně plný rejd, aby se otočil. Prodloužením linky 13 do Černic se tato linka stala nejdelší trolejbusovou linkou v Plzni, kdy měřila 10,8 km, jelikož odtud z Černic vedla na Bolevec. Můžeme tedy říct, že to byla linka mezi vesnicemi.“

autor: Kateřina Dobrovolná | zdroj: ČRo Plzeň
Spustit audio