Apolena Veldová: Do starého železa ještě nepatřím, dokážu přeplazit celé jeviště

30. srpen 2019

Bavila ji matematika a kromě konzervatoře si dala přihlášku na střední ekonomickou školu. Divadlo ale na jejím žebříčku zájmů brzy obsadilo první místo, a i díky tomu má činohra Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni od letošního roku novou šéfovou. Apolenu Veldovou si do Vizitky pozval Jan Anderle.

Herečka Apolena Veldová je z herecké rodiny a také její nynější rodina je beze zbytku divadelní. V roce 1985 nastoupila do Ostravy, po osmnácti sezónách ji vyměnila za Prahu a Švandovo divadlo. Odtud se po deseti letech rozhodla odejít do Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni, kde se po šesti letech stala šéfkou souboru činohry. Vystřídala tak Natálii Deákovou, která ji do Plzně pozvala a s níž si rozumí umělecky i lidsky.

Apolena Veldová

Právě s Natálií Deákovou zkoušela i Alenku v říší divů a také představení Modrovous, postavené na středověké legendě. V obou hrách se ve svých rolích housenky a Edwiggy po pódiu doslova plazila, přičemž housenku podle Apoleniných slov nešlo absolvovat bez ochranných návleků na kolena i na ruce. „Dokážu přeplazit celé jeviště, i díky tomu snad nepatřím do starého železa,“ usmívá se a dodává: „Nedávno mi kolega řekl, že jsem asi první šéfka, která se před svým souborem plazí.“

Vedoucí plzeňské činohry je Apolena Veldová oficiálně od 1. července 2019, v této pozici začala ale prakticky působit už na začátku ledna. V plánu má vyjít vstříc předplatitelům, ale bez podbízení. „Na repertoáru máme i komedie, ale snažit se budeme o komedii chytrou, která divákovi ukáže nějaké společenské nebo vztahové téma,“ nastiňuje. Ráda by také nalákala mladé diváctvo, což bude podle ní přinášet i občasný dramaturgický risk.

Čtyři hodiny herečka, šest hodin v kanceláři

Apolena Veldová ráda řídí a cestuje. Roky s manželem Milanem Kačmarčíkem dodržují pravidlo, že léto se tráví bez práce. Pravidla se ale mají občas porušit. Dojde k tomu už na konci nadcházející sezóny, kdy bude hrát v inscenaci Shakespeare v Hollywoodu. V rámci Divadelního léta pod plzeňským nebem ji bude režírovat Radovan Lipus.

Apolena Veldová v inscenaci Drahomíra a její synové

Zahraje si ale i ve „svém“ Divadle J. K. Tyla, v Čapkově R.U.R. s premiérou na konci října ji do role Nány obsadil režisér Filip Nuckolls. „Budu čtyři hodiny za herečku, pak šest hodin za výkonnou šéfovou, která sedí v kanceláři, rozdává úkoly, počítá peníze a telefonuje. Uvidím, jestli si budu umět rozvrhnout síly i soustředění.“ 

Ve Vizitce přišla řeč i na současný stav společnosti. Ideologickou totalitu podle ní vystřídala totalita konzumu. „To, že si všechno můžeme koupit, nás omezuje v myšlení, nedáváme si věci do souvislostí. Přestali jsme uvažovat a číst mezi řádky, zapomínáme na to, co bylo. Měli bychom si to připomínat, proto se účastním obrodných manifestací, které aktivují naši společnost. Byla jsem šťastná, že se nás na Letné sešlo tolik.“

Na žádné ze sociálních sítí není, když něco potřebuje, zeptá se dospělého syna. Anebo maminky. „Ve dvaaosmdesáti letech se přihlásila na Facebook, je totiž velká fanynka Jana Šmída z Českého rozhlasu a teď mu tam dává lajky.“ 

autoři: Jan Anderle , Hana Slívová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.