Asistenční služba na Prachaticku vytahuje auta ze škarp, ale i běžkařských stop
Rekordní množství soli a štěrku během letošní zimy spotřebovali jihočeští silničáři. Nouzi o práci v horských oblastech neměli ani poskytovatelé takzvaných asistenčních služeb.
Jedna z nich funguje nepřetržitě v Novém Dvoře na Prachaticku. Jen za letošní leden a únor absolvovala přes 300 výjezdů. Kromě zasněžených silnic musí zvládat hlavně členitý šumavský terén.
Nedávno zasahovala například u benzinové stanice nedaleko Čkyně. „Co přesně se tu stalo, těžko říct, každopádně pán havaroval do škarpy. Musíme vůz odsud vyndat, abychom ho co nejmíň poškodili, i když to vypadá, že zrovna tohle auto už bude na odpis,“ ukazuje majitel asistenční služby Jakub Vlášek.
K vyzvednutí vozu na odtahovou plošinu pomáhá hydraulická ruka. „Musíme si dát pozor, abychom neprorazili nádrž nebo vanu, aby nedošlo k úniku provozních kapalin, pak bychom museli ještě volat hasiče,“ dodává.
Podobných výjezdů Jakub Vlášek absolvuje i několik denně. Letos mu ale přibylo zásahů, kdy musel auta vyprošťovat z míst, kudy vedou stopy pro běžecké lyžování. Nejčastěji do nich lidé vjížděli nedaleko Churáňova. „V posledním případě pán ujel zhruba 400 metrů po běžecké stopě, kde zapadl a nebyl schopen se hnout. Nevím, kam chtěl jet dál,“ krčí rameny majitel asistenční služby.
Řidiči se podle něj většinou vymlouvají na navigaci. „Zrovna v tom posledním případě jsme ale probírali s provozovatelem navigace možnosti, jestli ho sem ta navigace vůbec mohla navést, a ukázalo se, že ne,“ říká Jakub Vlášek.
Úzkou silnicí z Nové Pece jezdí denně stovky aut i kamiony. Řidiči volají po úpravě
Je široká jen čtyři a půl metru, přesto po ní denně projíždí autobusy, kamiony a hlavně lyžaři mířící do rakouského skiareálu Hochficht. Silnice z Nové Pece k hraničnímu přechodu Zadní Zvonková zažívá v letošní zimní sezóně velký nápor.
Odtah může zaplatit pojišťovna, záleží, jaký typ pojistky řidič má. Některé pojišťovny zásah hradí i z povinného ručení.
Nejjistější v každém případě je zavolat asistenční službu. „Operátor zkontroluje, jaké druhy asistence má pojištěny a v případě, že se na jeho pojistku vztahuje tento asistenční zásah, tak k němu vyšle vozidlo asistenční služby,“ popisuje mluvčí pojišťovna Kooperativa Milan Káňa.
Neodborný zásah může podle Jakuba Vláška autu způsobit i ničivé následky, a to například v případě odtahu traktorem.
Související
-
Budějovické náměstí zaplněné do výšky 2,5 metru. Tolik soli v zimě padne na jihočeské silnice
Na začátku listopadu začíná sezóna silničářům. Od této chvíle má jihočeská Správa a údržba silnic v pohotovosti 188 sypačů a ve skladech připraveno přes 33 tisíc tun soli.
-
Nejvíc výmolů se na silnicích objevuje na začátku roku, potkáte tu proto teď cestáře
Stav vozovek kontrolují silničáři při inspekčních jízdách. Na silnice nižších tříd vyjíždějí jednou nebo dvakrát měsíčně, silnice prvních tříd kontrolují dvakrát týdně.
-
Přednostní pruhy pro busy zneužívají neukáznění řidiči, komplikují tak provoz
Takzvané bus pruhy před pár lety zavedlo město České Budějovice. Pomáhají zlepšit situaci hlavně v dopravních špičkách, ale někteří řidiči v nich i přes zákaz zastavují.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rozšíření mobilizace Ukrajinců? Ty, kdo do armády nechtějí, tady nepotřebujeme, říká paramedik
-
Japonský modul SLIM nečekaně přežil už druhou lunární noc. Pomohlo mu převrácení při dosednutí
-
Pobaltí se chystá na válku, hloubí zákopy. Putinovo Rusko tam srovnávají se SSSR, hlásí zpravodaj
-
Chytil příležitost za pačesy a žije svůj sen, říká o Krejčího formě v NBA bývalý basketbalista Zídek