Běžkaři v Brdech si stěžují, že jim stopy ničí lesní technika

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vojenský újezd Brdy

Letošní zima bohatá na sníh láká milovníky běžek také do Brd. V nové chráněné krajinné oblasti ale zatím žádné oficiální běžecké trasy nejsou. Běžkaři si je prošlapávají sami, ale vadí jim, že lesní technika stopy ničí nebo že jsou cesty posypané štěrkem a pro běžkaře nesjízdné. Obě strany se teď snaží dohodnout a vypadá to, že situace by se pro příznivce bílé stopy měla ještě v této sezoně zlepšit.

Jediná strojově upravená běžecká trasa začíná na okraji Strašic na Rokycansku a vede po hranici chráněné krajinné oblasti Brdy. „V naší obci jsme se domluvili se soukromým podnikatelem, který vlastní rolbu a protahuje přibližně sedmnácti kilometrový okruh. Začíná u nás ve Strašicích, pokračuje směrem k Těním a dále na Zaječov, kde se potom vrací zpět,“ popisuje starosta Strašic Jiří Hahner.

Na území chráněné krajinné oblasti žádné strojově upravené stopy nejsou, říká příbramský sportovec a běžkař Martin Šálek. „Samozřejmě to jsou trasy, které si lidé, co tu žijí, vytvořili sami. Nikdy neměli k dispozici sněžný skútr, který by stopy frézoval,“ tvrdí Šálek.

Hlavně o víkendech míří do Brd stovky běžkařů. Až na místě pak často zjistí, že většina stop je poničených a na cestách leží vrstva štěrku.

Běžkaři prosí nesypat

Příbramský starosta Jindřich Vařeka proto zahájil jednání s Vojenskými lesy a statky, které v Brdech hospodaří. „Dohodlo se, že některá místa se nebudou sypat. Lesy dostali čtyři návrhy tras, které jsme obdrželi od běžkařů. Na nich nám vyznačili místa, kde v rámci tras sypat nebudou. Takto vyznačený plánek zašleme zpět běžkařům,“ řekl Vařeka.

Vojenský újezd Brdy

Dohodu potvrdil za Vojenské lesy a statky také mluvčí Jan Sotona. „My jsme přijali mimořádná opatření, která budou znamenat změnu režimu na těch trasách, kde se dostává do konfliktu zimní údržba se zájmy běžkařů. Devadesáti procentům požadavků jsme vyšli vstříc,“ doplňuje Sotona.

Podle něj jsou ale místa, kde Vojenské lesy a statky požadavkům běžkařů vyhovět nemůžou. Patří tam například síť páteřních komunikací, na kterých se musí provádět zimní údržba, protože jsou strategické z hlediska řady aktivit, ale především kvůli dostupnosti a průjezdu složek integrovaného záchranného systému.

Běžecké trasy by mohly být příští rok

První oficiální běžecké trasy by mohli být v Brdech nejdřív příští rok. „Pokud by se v dané oblasti měly trasy udržovat profesionálně, je potřeba, aby vznikl nějaký subjekt, který se tím bude zabývat, a sežene na provoz finanční prostředky. A pokud by běžecké trasy vyznačoval oficiálně, tak se souhlasem správy chráněné krajinné oblasti. Zároveň je nutné najít shodu s lesním provozem a vše vzájemně zkoordinovat,“ upřesňuje podmínky vedoucí Správy CHKO Brdy Bohumil Fišer.