Chotíkovský most přes hlavní tah na Karlovy Vary šel k zemi. Byl v havarijním stavu

6. prosinec 2021 19:50, aktualizováno

Most v Chotíkově u Plzně, který nikomu nepatřil a který nikdo nechtěl, už neexistuje. Těžká technika ho rozebrala během několika hodin. Demolice byla jedinou možností. Špatný technický stav mostu totiž ohrožoval auta na hlavním tahu z Plzně do Karlových Varů.

„Byla provedena demontáž svodidel, ochranná vrstva asfaltu, demolice hydraulickými kladivy a také demolice hydraulickými nůžkami, kterými se rozstřihávaly nosníky a odvážely se pryč. To je z celé demolice nejsložitější, protože se musí dohlížet na to, aby nedošlo k nějakému nedobrovolnému zborcení a k nějakému úrazu,“ popsal stavbyvedoucí Karel Lenc.

Demolici mostu sledovala také mluvčí úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Michaela Tesařová. Právě jemu totiž stavba patří. Skutečného vlastníka se najít nepodařilo. „V našem majetku je most už čtyři roky. Soudní cestou jsme se snažili určit toho správného vlastníka. Nicméně po celou dobu, kdy probíhala tato jednání, i když jsme most nabízeli jiným státním institucím, tak jsme samozřejmě věnovali pozornost technickému stavu mostu. Pravidelně ve spolupráci s Ředitelství silnici a dálnic probíhaly různé mostní prohlídky a most jsme se snažili také zabezpečit. Zakryli jsme některé jeho části, ať už samotnou konstrukci nebo pilíře,“ uvedla Michaela Tesařová.

Most, který nikdo nechtěl

Most nechtělo ani ŘSD ani Plzeňský kraj a zájem neměla ani obec Chotíkov. Demolice totiž vyjde aktuálně na tři miliony korun. To si podle starostky Evy Hirschfeldové v Chotíkově nemůžou dovolit. O přemostění dvou částí obce, ale mají přesto velký zájem. „Jednáme o novém přemostění, jednáme o variantách lávka pro pěší a cyklisty nebo pro osobní přepravu a integrovaný záchranný systém. V řešení byly ještě další varianty pro nákladní přepravu,“ řekla starostka.

Čím robustnější konstrukce, tím daleko vyšší náklady. Nejpravděpodobnější varianta je tak stavba lávky pro pěší a cyklisty. „My jsme teď ve fázi vyhodnocování cenových nabídek na studii. Znovu budu předkládat k projednání tuto záležitost na některém z příštích jednání zastupitelstva. Projekt jako takový včetně stavebního povolení bude trvat asi rok a půl. Zahájení stavby, pokud vše půjde hladce, by připadalo na rok 2023,“ doplnila Eva Hirschfeldová s tím, že odhadované náklady na stavbu lávky pro pěší a cyklisty jsou 13 milionů korun. Celou částku by mohly pokrýt dotace Státního fondu dopravní infrastruktury.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio