Co znamená „neprodleně označit jízdenku“? O to se pře studentka s plzeňskou MHD

26. únor 2019 15:15

Nastoupila do tramvaje plné lidí, prodrala se ke strojku na označování papírových jízdenek a označila si ji. Přiběhl revizor a tvrdil, že moc pozdě. A že má zaplatit pokutu. Tak začal spor mezi Plzeňskými městskými dopravními podniky a studentkou Kateřinou Skýpalovou. Vyřeší ho soud.

„Když přijela tramvaj, tak jsem do ní nastoupila. Tramvaj byla přeplněná lidmi, takže jsem hledala první označovač. Když se uvolnil, tak jsem k němu přistoupila a štípla si lístek. V ten moment ke mně přiskočil revizor, mával na mě odznakem a tvrdil, že už je moc pozdě, že už mě viděl dříve, a lístek neplatí,“ vyprávěla svoji příhodu Kateřina Skýpalová. K prvnímu revizorovi se pak přidal druhý, Kateřinu obestoupili a pak společně dojeli na konečnou, kde už čekala policie.  

„Revizoři k policistům přistoupili se slovy: ‚Zdar vole, jak to jde,‘ a sepsali jsme pokutu. Policistům jsem svoje doklady dala, revizorům ne. Když jsem se zeptala, jak se proti tomu můžu bránit, policisté mi vůbec nedokázali odpovědět. Postup neznali a odkázali mě na revizory. Ti mi řekli, že si můžu podat stížnost, ale že v mém případě to nemá žádnou váhu, protože jsem nepostupovala podle přepravních podmínek,“ popsala Kateřina Skýpalová s tím, že na rozdíl od revizorů si myslí opak a stížnost podala.

Tu Plzeňské městské dopravní podniky zamítly. Podle jejich mluvčího René Vávra se revizor zachoval správně: „Celou situaci jsme samozřejmě prošetřili. Poslechli jsme si audiozáznam a promluvili s revizorem. Po všech těchto věcech jsme shledali pokutu jako oprávněnou.“

Není neprodleně jako neprodleně

Dopravní podniky napsaly Kateřině Skýpalové, že jízdenku označila až po 24 vteřinách po nástupu do tramvaje. V dalším vyjádření už se píše dokonce o čtyřiceti vteřinách. Jenže doba prodlení není v přepravním řádu přesně daná.  

„Přesně daná není. Smluvní přepravní podmínky ale jasně říkají, že jízdenka musí být označena neprodleně po nástupu do vozidla. To znamená, že pokud si člověk chce zakoupit jízdenku, například Plzeňskou kartou nebo bankovní kartou, měl by se hned po nástupu odbavit. Jakmile popojde dál do vozu nebo si sedne, je revizorem brán jako odbavený cestující,“ vysvětlil René Vávro.

To podle Kateřiny Skýpalové není její případ a pokutu odmítá zaplatit. A tak dopravní podniky daly věc k soudu. „Poté co nebyla pokuta uhrazena, byla zaslána předžalobní upomínka, následně byl vydán platební rozkaz, proti kterému podala paní odpor. Věc teď řeší soud a budeme muset počkat na jeho rozhodnutí,“ uvedl René Vávro.

Důležité je vždy si zajistit svědky

Podle Vlastimily Feistingerové z Člověka v tísni, který se v Plzni v minulých letech zabýval například vymáháním pokut za jízdu na černo po nezletilých, udělala studentka na svoji obranu skoro všechno, co šlo. Pomohl by ještě videozáznam a zajištění svědků z řad spolucestujících, ale to podle Kateřiny Skýpalové nebylo možné, protože v obklíčení revizorů k tomu neměla příležitost.    

„To je určitě věc velmi důležitá, když se nám něco podobného stane, myslet na to, že musím obhajovat svoje tvrzení a potřebuji mít důkazy,“ upozornila Vlastimila Feistingerová. Kateřina Skýpalová očekává předvolání k soudu každým dnem.

autoři: Jana Kosová , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio