Děti ze základních škol v Plzni se budou seznamovat se znakovou řečí

Školáci z Plzně se budou učit, jak komunikovat se sluchově postiženými lidmi. Pomůže jim v tom projekt nazvaný „Znakovka do škol“, který připravil Spolek neslyšících Plzeň
Školáci z Plzně se budou učit, jak komunikovat se sluchově postiženými lidmi. Pomůže jim v tom projekt nazvaný „Znakovka do škol“, který připravil Spolek neslyšících Plzeň

Školáci z Plzně se budou učit, jak komunikovat se sluchově postiženými lidmi. Pomůže jim v tom projekt nazvaný "Znakovka do škol“. Připravil ho Spolek neslyšících Plzeň a má několik částí. Jednou z nich je například divadelní představení ve znakové řeči, které nacvičují děti ze Základní školy Martina Luthera.

„Účelem projektu je seznámit děti ze základních škol a to zejména na prvním stupni s problematikou sluchové vady. Cílem je, aby si uvědomily, jak s takovými osobami komunikovat. Jsem moc ráda, že děti už se něco naučily, takže to aktivně využily v praxi,“ říká Kristýna Voříšková ze Spolku neslyšících Plzeň.

Pro děti ze základních škol jsou v příštím roce připraveny minikurzy znakového jazyka, které povede slyšící i neslyšící lektor

Jitka Matějková, která učí čtvrťáky na Základní škole Martina Luthera, s dětmi nacvičuje divadelní představení. Jeho součástí budou i znaky pro neslyšící.

„Teď jsme v úvodní fázi, kdy se nejprve učíme základní znaky, které v další fázi přiřadíme k písni, „Když jsem já sloužil.“ Poslední částí bude divadelní představení Boudou budko, kde hraje sedm nebo osm herců z řad dětí,“ vysvětlila Jitka Matějková.

Projekt „Znakovka do škol“ má svůj vlastní slovník

Pro děti ze základních škol jsou v příštím roce připraveny minikurzy znakového jazyka, které povede slyšící i neslyšící lektor. Podle Kristýny Voříškové se například děti ze základní školy Martina Luthera naučí písničku a pohádku, kterou posléze představí svým vrstevníkům na ostatních základních školách. V rámci programu „Znakovka do škol“ vzniká také slovník znakového jazyka, který je určen speciálně dětem a kde si i samy děti slovíčka určily.

„Slovník je řazen podle abecedy. Na každé stránce jsou nakreslená zvířátka a ke každému z nich je znázorněn, jednotlivý znak, jak se v praxi provádí. Hodně jsme se nechali inspirovat zoologickou zahradou. Ve slovníku je například had, tygr, velbloud a mnoho dalších. Jsou tam převážně slovíčka, která následně mohou děti využít při běžné komunikaci,“ řekl Petr Šrédl, grafik slovníku znakové řeči.

Projekt „Znakovka do škol“ má svůj vlastní slovník

Pokud se projekt osvědčí, mohl by se v dalších letech rozšířit i na druhý stupeň základních škol.