Dilema zda v zimě umývat, či neumývat auto má jasné řešení

8. leden 2022

Na jedné straně je zima dobou, kdy jsou vozidla ohrožená solí a více se znečišťují, na druhou stranu nízké teploty úplně nelákají k umývání vozu vodou, zejména v případě, kdy je pak nemůžeme nechat vyschnout například v teplé garáži. Přitom odpověď na hamletovskou otázku mýt či nemýt je podle odborníků poměrně jasná.

Většina se totiž shoduje na tom, že každopádně i v zimě by se auta umývat měla, a to dokonce častěji než v létě. Jedinou výjimkou je doba, kdy jsou teploty trvale pod nulou, a to zejména pokud se takové počasí očekává po více následujících dnů. Jakmile ovšem zima povolí, měli bychom navštívit nejlépe ruční samoobslužnou bezkontaktní myčku a auto umýt od zbytků soli a nečistot. Právě ty totiž působí neblaze na vznik koroze, na degradaci pryžových dílů i laku.

Chceme-li auto co nejvíce před těmito vlivy ochránit, je nejlépe před zimou nanést na karoserii ochrannou vrstvu, ideálně speciálních vosků. Problém je, že pokud je chceme nanášet svépomocí, musíme to dělat do teploty nejméně 10 stupňů. Při nižších teplotách už ochranná vrstva nefunguje. Navíc je nanášení a leštění poměrně pracné. Pomoci však může i použití programu voskování v automyčkach. Vrstva sice není tak odolná jako u speciálních přípravků, ale po dobu 1–1,5 měsíce přece jen lak chrání.

Na rozdíl od starších vozů není u moderních aut třeba chránit pryžové těsnění dveří a oken speciálními přídavky. Většina vozů má pryžové díly chráněné nástřikem, který stačí po umytí vozu utřít suchým hadříkem. Pokud se pro ochranu přece jen rozhodneme, vždy je nutné použít kvalitní přípravky přímo určené na ošetření pryžových dílů. V žádném případě se nesmí používat například silikonový olej.

Kontrola bodu tuhnutí chladící kapaliny a náplně ostřikovačů by měla být před každou zimou samozřejmostí

Pozornost bychom měli věnovat také tomu, co lijeme do nádržky ostřikovačů. Zatímco odolnost kapalin proti tuhnutí je celkem spolehlivě ošetřena i u levnějších výrobků, s dalšími vlastnostmi už to tak slavné není. Zejména bychom se měli vyvarovat přípravků obsahujících metanol. Nejenže jsou jeho výpary zdraví škodlivé, ale navíc rozleptává pryžové díly a není příliš šetrný ani k laku karoserie.

U levnějších přípravků na ostřikování skel se nám navíc může stát, že naleptají břity stěračů, které pak ztvrdnou a stírají nerovnoměrně. Proto se vyplatí používat osvědčené kapaliny, které navíc obsahují i složky ošetřující sklo proti zamrznutí či pro lepší odmrazování.

Spustit audio