Dlouhodobý stres může vyvolat úzkostnou poruchu

8. září 2020

„Ideální je dlouhodobý stres vůbec nemít,“ říká plzeňská psycholožka Mgr. Daniela Voláková. Ne vždy se mu ale můžeme vyhnout a pak je důležité zapojit vyrovnávací mechanismy, které nás vrátí k pozitivnímu náhledu na život.

Podle Daniely Volákové u každého funguje něco jiného: „Jsou to relaxační metody, jóga, meditace apod. Dlouhodobé přetížení, které nezvládáme kompenzovat, vždy vede k nějaké závažné psychické nebo i fyzické poruše. Proto bychom měli udržovat základní duševní hygienu, abychom se ve svém životě cítili dobře.“

Příčiny úzkostných poruch bývají i biologické. „Kromě jiného záleží také na naší genetické výbavě. Člověk s dráždivým nervovým systémem intenzivně a bouřlivě reaguje i na malé podněty. A hůř tedy zvládá už běžné starosti každodenního života,“ vysvětluje psycholožka.

Jak úzkostným poruchám předcházet? Lze je vyléčit? Co dělat v případě záchvatu paniky? Jak může blízkému s psychickými problémy pomoci rodina? Kdy se obrátit na psychologa nebo psychiatra? Poslechněte si rady Daniely Volákové.

autor: Soňa Vaicenbacherová | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?