Do Mikulášské ulice v Plzni se dnes vrátí provoz

Pod železniční mosty u hlavního vlakového nádraží v Plzni se dnes vrátí veškerý provoz. Rekonstrukce Mikulášské ulice je téměř u konce. 

Do Mikulášské ulice v Plzni se dnes o půlnoci vrátí automobilový provoz. Po roce a půl končí její rekonstrukce za víc než 80 milionů korun. Nové železniční mosty u hlavního vlakového nádraží jsou před dokončením a umožňují návrat dopravy. Už teď pod nimi projíždí obousměrně tramvaje, které dosud jezdily jen po jedné koleji a poslední týden měly úplnou výluku. V zimě pak definitivně skončí celá přestavba železničního uzlu.  

 Mnozí lidé a hlavně motoristé si oddechnou, opravy totiž znamenaly uzavírku zásadní spojnice mezi centrem a čtvrtí Slovany a to způsobovalo na jiných místech ve špičkách často dopravní komplikace. Tramvaje už místem projíždějí, dnes se k nim přidají auta a v pondělí trolejbusy. „Trolejbusy zde budou obsluhovány pouze na hybridní pohon, budou zde jezdit od pondělní noci,“ řekl ředitel Technického úřadu magistrátu Jiří Kozohorský.  Proč auta nemohla vjet pod nové mosty hned po slavnostním otevření po poledni, vysvětlil Petr Hanzal z Metrostavu: „Nejprve se musí technicky sundat všechny značky a všechny přelepy a vrátit legislativně tu dopravu zpátky tak, jak má být.“

Na nádraží se lépe dostanou řidiči

Rekonstrukcí železničních mostů a úpravou chodníků a jízdních pruhů na Mikulášské ulici se podstatně zlepší přístup k nádraží, a to jak pro pěší, tak pro cyklisty, auta i autobusy. Dřív například nebylo možné při cestě z centra odbočit doleva k nádraží. Teď je tam odbočovací pruh. A ve směru od Slovan pod jižním mostem vznikl samostatný jízdní pruh umístěný mimo tramvajové koleje, čímž se zlepší průjezdnost. Před rekonstrukcí jezdily po Mikulášské do centra v jedné řadě jak tramvaje, tak trolejbusy, autobusy příměstských linek i osobní a nákladní auta. „Před hlavním vchodem do nádraží jsme nechali vybudovat parkoviště pro osobní auta o kapacitě 63 míst. V případě výluk v železniční dopravě poslouží pro parkování až šesti vozů náhradní autobusové dopravy,“ doplnit technický náměstek primátora Pavel Šindelář.

Podle Karla Volfa ze zhotovitelské firmy Metrostav to byla stavba velmi náročná. „Jsou kompletně přeložené inženýrské sítě, položené tramvajové těleso, položené komunikace, kompletně nové mosty nad Mikulášskou ulicí, kde probíhá pokládka kolejového lože, vybavení železničníma technologiemi, rovněž jsme udělali sanaci opěrných stěn,“ vypočítal.

Správu železniční dopravní cesty teď čekají ještě práce na samotném nádraží. Obnovou procházejí nástupiště včetně výtahů a eskalátorů a vznikl i nový podchod. A jak řekl Mojmír Nejezchleb, díky rekonstrukci a také díky novému tunelu u Ejpovic se zrychlí železniční doprava: „Cílový stav je Praha - Plzeň kolem jedné hodiny, hodně to ale závisí na modernizaci trasy Praha - Beroun, což je složitý úsek a zatím tam nebyly zahájeny práce.“ Celkově investuje Správa železniční dopravní cesty do přestavby plzeňského uzlu téměř 1 miliardu 400 milionů korun.

autoři: Jana Kosová , Michaela Svobodová
Spustit audio