Dostavba silnice R6 má podporu politiků. Chybí ale výkupy pozemků

24. duben 2015
Zprávy , Zprávy

Na dostavbu silnice R6 z Karlových Varů do Prahy si motoristé musí počkat. Zřejmě do roku 2029. I když peníze v příslušném resortu jsou, chybí výkupy pozemků. Ty totiž Ředitelství silnic a dálnic za vlády bývalého ministra dopravy Víta Bárty pozastavilo. A stát opět slibuje, že regionu pomůže.

Stavba silnice R6 měla být podle prvních slibů dokončena v roce 2010. Postupně se ale termín posouval na rok 2015 a v současné době se mluví spíš o roku 2029.

Právě před pěti lety tehdejší ministr dopravy Vít Bárta rozhodl o pozastavení stavby. Vláda prý tehdy hledala úspory už v připravených projektech. Prioritu tak mohly dostat jen obchvaty měst a obcí. Jak v září 2010 Vít Bárta prohlásil, důležité je řešit problémy obcí, které jsou nadměrnou dopravou postižené nejvíce.

„Máme ambici na těch kritických úsecích sem dostat průjezdné váhy tak, abychom především přetíženou nákladní přepravu umravnily do míry alespoň trochu únosné,“ řekl tehdy Bárta.

Jenomže i v té době peníze na stavbu nejenom silnice R6 byly. Vázla prý připravenost. Stát tak promarnil zbytečně tři roky, kdy se na R6 mohlo pracovat. Navíc během šesti let se na ministerstvu dopravy vystřídalo 10 ministrů a i to je problém, potvrdil při své nedávné návštěvě Karlovarského kraje prezident Miloš Zeman.

„Ve Státním fondu dopravní infrastruktury je 91 miliard korun. To, co chybí, je projektová příprava i výkup pozemků a naopak ty peníze tam leží ladem. Nestaví se. V minulém roce to nebyl ani kilometr dálnice,“ zmínil při návštěvě regionu Zeman.

Slíbil také, že se pokusí vyjednávat se současným ministrem dopravy o urychlení dostavby R6. „Právě proto, že informace, kterou dostanu od kraje, se tímto způsobem přenese k příslušnému ministrovi, případně k příslušnému parlamentnímu výboru,“ popsal Zeman.

Čtěte také

Také premiér Bohuslav Sobotka, který navštívil Karlovarský kraj, jednal o rychlostní silnici R6. V příštím roce by měly začít stavby obchvatů Lubence a Řevničova a úsek mezi Novým Strašecím a Řevničovem. V příštích letech záleží hlavně na tom, jak se povede Ředitelství silnic a dálnic pozemky vykoupit.

„My jsme zvedli ceny pro občany. Myslím si, že by to mohlo pomoci v tom, aby se nám podařilo více pozemků vykoupit a aby bylo méně soudních řízení, které by se týkaly vyvlastnění. Ale musíme také zvládnout komunikaci mezi státními institucemi, aby si byly schopny pozemky směňovat. Musí se dořešit dědická řízení a především je důležité, aby se vedla jednání s těmi vlastníky, kteří prodat pozemky prostě nechtějí. Je to strategická silnice,“ dodal předseda vlády Sobotka.

Kvůli problémům s dostavbou silnice R6 přijel na návštěvu regionu loni v listopadu tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař. S termínem dokončení komunikace spokojený nebyl. A slíbil, že udělá maximum pro to, aby dotlačili ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic k urychlení celé záležitosti. Zůstalo ale jen u slibů. Den na to, ale ministr na svůj post rezignoval.

Spustit audio