Dovolená autem: Zkontrolujte stav vozidla a pneumatik. Vozit rezervu se vyplatí, i když je nepovinná, říká odborník

6. srpen 2022

Jedete na dovolenou autem a už začínáte balit? Stará auta měla vždy rezervní pneumatiku. Tu pak nahradila užší pneumatika na dojetí a v nových autech najdete místo rezervy pouze opravnou sadu na „dojetí“. I když máte v pojistce na auto i asistenční služby, rezerva se vyplatí. 

„I když to dnes vychází z módy, přesto doporučuji s sebou vozit rezervu. I při koupi nového auta je možné rezervní pneumatiku doobjednat,“ radí Jan Drnec z plzeňského pneu servisu. Vedle rezervy je důležitý i kvalitní hever a klíč na kola.

Opravný sprej na pneumatiky sice není špatný, ale pomůže jen při drobném poškození pneumatiky. Únik vzduchu z pneumatiky buď zásadně zpomalí nebo téměř zastaví. Není to trvalá oprava. Dobře poslouží k dojetí do nejbližšího autoservisu. Ale pokud pneumatiku prorazíte, roztrhnete o obrubník, poškodíte ve výmolu nebo ji prorazíte velkým předmětem a uděláte do ní velkou díru, tak ten sprej, který do ní nastříkáte, vyteče na zem a problém nevyřešíte.

Do pneumatiky u malého defektu nastříkáte 2–3 dcl mimořádně lepivé hmoty, kterou musí pracovník pneu servisu odstranit, pneumatiku vyčistit, a pak opravit. Oprava se pak o nějaký čas zdrží.

Poškozená pneumatika

Zvládnout výměnu pneu se vyplatí

Pokud pojedete na dovolenou po Evropě, neměl by být při defektu velký problém, pokud máte zaplacené kvalitní asistenční služby, které vás mohou do nejbližšího pneu servisu dotáhnout. „Ale vezměte si to, že máte plně naložené auto, v něm rodinu, která se těší do místa dovolené a vy budete řešit asistenční služby. Výměna defektu za rezervu je otázka pár minut a kvalitní servis, kde vám defekt opraví najdete cestou,“ radí odborník a pokračuje: „Může se také stát to, že v servisu nebudou mít daný typ pneumatiky a musí ho objednat. Vy pak budete čekat třeba den, než jim pneumatiku dovezou.“ 

Druhou možností je, pokud budou pneumatiky daného rozměru na skladě, ale s jiným vzorkem a od jiného výrobce, vyměnit obě pneumatiky na stejné nápravě. A to vás vyjde o jednu pneumatiku navíc a montáž dráže.

Přezouvání zimních pneumatik

Stáří pneumatik a auta

Pneumatiky mohou být dobré ještě po pěti letech, pokud jsou dobře skladované. Důležitý je vzorek. „U nás se pořád uznává 50 let stará norma, která stanovuje minimální hloubku desénu 1,6 mm. Rychlost automobilů za tu dobu hodně stoupla a takováto pneumatika je při jízdě na dálnici v dešti neřiditelná. Například v Rakousku jsou to 3 mm. To už je rozumná a bezpečná hloubka. Každá země to má jinak, a proto je důležité si tyto informace, než někam pojedete, zjistit,“ doporučuje Jan Drnec.

Odborníci tvrdí, že auta do stáří čtyř let při pravidelném servisu by měla stovky kilometrů na dovolené zvládnout bez problémů. U starších aut se doporučuje návštěva servisu a důkladná kontrola. Prohlídka brzd, zda nic neuniká, jak je na tom olej, klimatizace a další věci. Představte si, že pojedete na dovolenou třeba do Chorvatska, budete stát hodiny v kolonách ve vedrech větších než u nás a klimatizace nebude fungovat. Budete mít od další zážitek navíc.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio