Gymnázium v ohrožení
Abychom vás příliš nezahltili vánoční tematikou, podíváme se na příspěvek do diskuse o osudu gymnázia v Aši. Jeho autorkou je Alena Zemančíková. Reaguje na projekt "ideální školy", který vyhlásil ministr školství Josef Dobeš počátkem prosince.
Málokteré město je tak podivné jako Aš. Ta například nemá žádné historické centrum, žádné centrální náměstí. To někdejší Goethovo se změnilo v kruhový objezd, nad nímž stojí pouhé dvě zachované veřejné budovy z devatenáctého století. Tam, co je dnes zmíněný kruháč, byl kdysi „marktplatz“, nad ním se tyčil velkolepý luteránský kostel, vedle něj evangelický hřbitov, veřejné budovy i malé obytné domy a domky. Hezké to nebylo ani počátkem devatenáctého století, kdy tudy pravidelně projížděl Johann Wolfgang Goethe na svých cestách z Weimaru do Chebu a Karlových Varů – ve svých denících se vyjádřil o Aši jako o „nejošklivějším městě křesťanského světa“.
Aš se začala rozvíjet až později, kdy se tu usadili se svým podnikáním textilní magnáti. Ti to ovšem vzali řádně do ruky a postavili nejen továrny, ale také rozhlednu na Heinbergu, veřejné budovy pro rozvoj ducha i těla, bytové domy i honosné vily. Založili parky, pořídili nové varhany. Na vrcholu této slávy, kdy pomalu spěla ke konci rakouská monarchie, založili gymnázium a odbornou textilní školu.
Na tom, co se dělo v Aši ve dvacátém století, by se mohly učit dějiny krizí a totalit.
Po roce 1945 zbylo město s přísně vojenským režimem. Protestantský kostel vyhořel a v roce 1970 byl zbořen, hřbitov se změnil v tenisové kurty, a tak je nejfantastičtější budovou v Aši dnes budova někdejší přádelny. Jakési náměstí je tvořeno plochými stavbami samoobsluh Penny market a Plus, mezi nimiž se tyčí osamělý komín po zbourané továrně.
V Aši se podařilo docílit toho, že se menší německé firmy, které většinou sídlí nedaleko za hranicemi, nastěhovaly se svými linkami do stávajících průmyslových objektů. Od té chvíle, co odtáhly otrokářské agentury, dodávající a strašlivě vykořisťující levnou a opravdu málo kvalifikovanou pracovní sílu – je v Aši celkem malá nezaměstnanost.
Veliký problém Aše je ovšem sociální struktura obyvatel. V létech, kdy tu byl konec světa a „ďábelské ostrovy“ rozdělené Evropy, se do Aše stěhovalo a v ní zůstávalo samozřejmě víc těch obyvatel, kterým je identita a kultura místa jedno, než těch, kterým na ní záleží. Ti druzí byli zato mimořádně skvělí.
Patřili mezi ně i lidé, kteří po roce 1990 obnovili v Aši gymnázium. Znala jsem je jako abonenty představení chebského divadla, ale i jako aktivní účastníky amatérských divadelních přehlídek. Byli to i přírodovědci – a Aš s jejím zaniklým starým průmyslem a nádhernou přírodou byla přímo laboratoří ekologické výchovy. Byli to lidé sportovně založení – kdo jiný by také v Aši obstál.
A teď jsem se dozvěděla, že gymnázium v Aši (v roce 2002 sloučené s bývalou Střední průmyslovou školou textilní, v níž se po pádu českého textilního průmyslu už neměl kdo a k čemu kvalifikovat) má být opět zrušeno. Ministr Dobeš tomu říká „ideální škola“.
Historie ašského gymnázia sahá až do roku 1908, kdy bylo v Aši založeno Státní reálné gymnázium s vyučovacím jazykem německým. S vypuknutím druhé světové války bylo vyučování ukončeno a znovu zahájeno v roce 1947 již s vyučovacím jazykem českým.
1. 9. 1949 byla výuka na reálném gymnáziu zastavena a v roce 1954 zřízena Jedenáctiletá později dvanáctiletá a Střední všeiobecně vzdělávací - střední škola, - a tím se do Aše gymnaziální vzdělání vrátilo. V roce 1965 bylo v Aši gymnázium zrušeno a převedeno do Chebu, avšak v roce 1990 se podařilo víceleté gymnázium v Aši obnovit. Boj o kulturní identitu Aše byl po celé století spojen s otázkou gymnázia.
K 1. 7. 2002 došlo k administrativnímu sloučení Gymnázia se Střední průmyslovou školou textilní, která v současné době nabízí nový studijní obor Informatika v ekonomice, což je docela dobrá nabídka pro nejrůznější profese v oněch menších německých firmách, které se v Aši stabilizovaly. Důležitá je také spolupráce s partnerskými školami v Německu a výuka němčiny, jejíž znalost je v krajích při německé hranici stále dosti špatná, ačkoliv je evidentně důležitá už kvůli tomu, že ašští zaměstnavatelé jsou převážně německé firmy(a že je také možno pracovat bez problémů v Německu).
Pro školní rok 2010/11 bylo přijato 24 žáků do primy osmiletého gymnázia a třináct žáků do třídy informačních technologií. Patří mezi ně i děti vietnamské, což je pro budoucí rozvoj oblasti s tak velkým podílem vietnamského obyvatelstva také velice důležité.
Zástupci ohrožené školy i rodičů zformulovali dopis hejtmanovi a zastupitelům Karlovarského kraje, v němž upozorňují na to, že třináctitisícové město bez střední školy by bylo smutnou raritou. Že Karlovarský kraj patří mezi kraje s nejnižší úrovní vzdělání v České republice a tento stav se nezlepší, když se školy budou zavírat, naopak je třeba je podporovat. Nebudou-li ašské děti ve svém městě prožívat školní léta, nebudou se sem chtít v dospělosti vracet. A odchod vysokoškolsky vzdělaných učitelů také městu neprospěje. Upadnou i sportovní, zájmové a umělecké aktivity dětí, protože budou časově zcela zaneprázdněny dojížděním, nebude co předvést, a tím upadne i místní autentická kultura, ubude čtenářů v knihovně, takže ji bude možno časem zavřít tak, jako už se zrušilo kino, a život města se ještě víc zkomercializuje a propadne kamsi do let normalizace sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století. Stokrát se může Goethův pomník vrátit po restaurování na místo příhodnější než je kruhový objezd, symbolem města bude už definitivně osamělý komín mezi dvěma levnými samoobsluhami.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.