Historie plzeňské folklorní redakce / 3. díl - Experimenty v elektroakustické laboratoři a soutěž Prix de Musique Folklorique de Radio Bratislava
Plzeňské studio Českého rozhlasu v letošním roce slaví 80. výročí. Při té příležitosti jsme pro vás připravili malou sérii speciálních vydání Špalíčku lidových písní, ve kterých připomeneme historii plzeňské folklorní redakce. A také nabídneme k poslechu vzácné archivní snímky.
80 let s námi
Plzeňská folklorní redakce byla založena v roce 1954 a pod odborným dohledem Zdeňka Bláhy se rozvinula v doslova tvůrčí „folklorní dílnu“. Kromě autentických snímků z terénu vznikalo přímo ve studiích ČRo Plzeň množství snímků lidové hudby – písní a tanců v nejrůznějším zpracovaní a s využitím tradičního i moderního instrumentáře. V 2. polovině 60. let minulého století se poprvé podařil i technicky náročný přenos Chodských slavností v Domažlicích.
Plzeňské studio se navíc nevyhýbalo ani experimentům - např. v podobě společného nahrávání propojených rozhlasových stanic, kdy po „éterovém mostu“ Zdeněk Bláha z Plzně doprovázel zpěvačku Darinu Laštiakovou, která zpívala v Bratislavě. K největším experimentům ale patřila práce v hudební elektroakustické laboratoři.
Plzeňská elektroakustická laboratoř
Elektroakustická laboratoř vznikla v plzeňském studiu Českého rozhlasu v lednu 1967 a poskytovala ve dvou místnostech technické podmínky pro kompozici zcela novými prostředky - pomocí generátorů, syntezátorů, filtrů, frekvenčních analyzérů apod. Vedle tvůrčího přístupu skladatele zde tak nacházely uplatnění playbacky, multiplaybacky, střihy, zvláštní mixáže a elektroakustické zvuky. Odbornou práci se zvukovým materiálem zde zajišťovali hlavně zvukoví technici Čestmír Kadlec a Václav Ježek.
Do tvůrčí práce v elektroakustické laboratoři se v minulosti nebáli pustit ani členové folklorní redakce. Nahrávky, které v této laboratoři vznikly, byly zcela originální a získaly také nejedno ocenění – mj. na mezinárodní soutěži rozhlasových snímků Prix de Musique Folklorique de Radio Bratislava“, kde velký úspěch a obdiv zaznamenala především skladba Jana Málka „Dudácká – elektronická skladba podle písně „Na kamenckej louce“ (v roce 1974 na soutěži získala 2. místo, na dudy hrál Zdeněk Bláha). Jan Málek o práci v elektroakustické laboratoři říkal: „Nechtěli jsme zpracovávat lidovou píseň postaru a nestavěli jsme zeď mezi folklorní odkaz a své vlastní kompoziční záměry.“
Prix de Musique Folklorique de Radio Bratislava
„Prix de Musique Folklorique de Radio Bratislava“ byla svého času uznávanou mezinárodní rozhlasovou soutěží folklorních snímků, jejímž vyhlašovatelem a organizátorem zároveň byl v minulosti Československý rozhlas, konkrétně jeho studio v Bratislavě. První ročník proběhl v roce 1970 (tehdy jen pro stanice Českého a Slovenského rozhlasu), od roku 1971 již s mezinárodní účastí. Od roku 1970 do roku 1979 soutěž probíhala každoročně, počínaje rokem 1979 pak jedenkrát za dva roky.
Celkem se uskutečnilo 16 ročníků soutěže, poslední ročník proběhl v roce 1991. Folklorní redakce ČRo Plzeň se v této soutěži zařadila mezi nejúspěšnější – se svými snímky se zúčastnila všech 16 ročníků soutěže a obdržela 7x1. cenu, 8x2. cenu, 5x3. cenu, několik cen OPUSU za interpretaci a ocenění Českého hudební fondu za autorská zpracování.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.