Karel Hála byl králem českého swingového zpěvu

2. listopad 2020

Bydlel na venkově, v chráněné oblasti Kokořínsko, a po Praze se mu vůbec nestýskalo. Když chtěl vidět Hradčany, zajel se podívat. Zpěvák Karel Hála patřil k lidem, kteří se v penzi věnují své velké zahradě a po slávě už nebaží. Byl u nás ztělesněním swingových písniček.

V meziválečném období pojmenoval Duke Ellington jednu ze svých kompozic názvem. Patrně tím chtěl dát najevo, že muzika bez náležitého švihu nemá v jeho repertoáru místo. Slovo swing se postupem let stalo jedním z nejfrekventovanějších v jazzovém slovníku. Označuje nejen ducha a atmosféru velkoorchestrálních skladeb, ale i celou vývojovou etapu jazzové historie.

Na vzniku a vývoji swingu se podílely rovnou měrou jak černošské, tak bělošské kapely. Za všechny jmenujme orchestry Benny Goodmana, Counta Basieho, Glenna Millera, ale také Karla Vlacha či Gustava Broma. Každý z těchto ansáblů se mohl pochlubit jak vynikajícími instrumentalisty, tak i výtečnými zpěváky. Jedním z nich byl i Karel Hála, který spolupracoval s mnoha českými, tzv. velkými tanečními orchestry, včetně již zmíněného Orchestru Karla Vlacha nebo Orchestru Karla Krautgartnera. Měl krásně osobitý témbr hlasu a perfektní frázování, které by mu mohli závidět všichni zpěváci dnešní generace. Vydal desítky desek a byl považován za krále českého swingového zpěvu. Noblesní zpěvák, typický dokonale holou hlavou, se dlouhodobě a zaslouženě těšil velké popularitě.

autor: Zdeněk Raboch | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio