Král, šašek a konina. Výzkumem vězeňského tetování zjistila etnoložka z Plzeňska víc, než očekávala

2. únor 2018
Etnoložka Alena Lochmannová provedla pětiletý výzkum v českých mužských věznicích zaměřený především na tetování. A také na mýty, které o životě za mřížemi mezi lidmi kolují

Na začátku všeho byl nápad zmapovat dosud neprobádané téma: mladá etnoložka z Plzeňska provedla pětiletý výzkum v českých mužských věznicích zaměřený především na tetování. A také na mýty, které o životě za mřížemi mezi lidmi kolují. Byla vůbec první, která toto téma v českém prostředí otevřela a věnovala se mu nejen na akademické úrovni. Rozhodla se totiž seznámit s ním i širokou veřejnost. Proto jsme Alenu Lochmannovou pozvali jako hosta do vysílání Českého rozhlasu Plzeň.

Dva roky výzkum připravovala, stanovovala si cíle. Teprve potom začala kontaktovat věznice přes vychovatele, speciální pedagogy nebo vězeňské kaplany. A při výzkumu postupovala hierarchicky: nejprve získala pozitivní referenci u „barákových“ a ti jí pak dávali tipy na další vhodné účastníky průzkumu.

Jako drobná blondýnka se návštěv věznic nebála, určitý respekt k prostředí i k charakteru vězňů cítila. Přísně si střeží soukromí a kromě výsledků své vědecké práce nezveřejňuje vůbec nic. Zkoumání původu, symbolů a barevnosti tetování se věnovala z pohledu rolí jednotlivých vězňů v kastách i podle druhu provinění. A jak řekla do vysílání, problém nebyl s výzkumem začít, ale přestat. Práce na něm ji zcela pohltila.

Realita života ve věznicích je poněkud jiná, než si myslíme

Jak Alena Lochmannová zjistila, život za mřížemi se často až romantizuje, skutečnost je jiná. V rozhovoru popisuje, jak snadno se ve výkonu trestu můžete stát „koninou“, tedy členem té nejspodnější sociální vrstvy. Nad ní jsou takzvaní šaškové a král.

Její publikace „Tělo za katrem: Jak se žije za mřížemi českých věznic“ zaznamenala na akademické půdě značný ohlas, mimo jiné i díky velmi kvalitní fotodokumentaci. Ne všichni akademici ale schvalují prezentování výsledků výzkumu na veřejnosti. V tom má autorka jasno: na práci získala drobná stipendia a také činnost univerzity je hrazena z veřejných rozpočtů. Máme tedy právo výsledky znát a udělat si na ně názor.

Jaké to je vést rozhovory s vrahy, násilníky a zloději? Má tetování stejný význam u mužů a u žen? A pokud jsou vězni zcela bez kérky, co to pro ně znamená?

Poslechněte si celý rozhovor Stanislava Juríka s etnoložkou Alenou Lochmannovou.

  • Životní styl
  • Publicistika