Kratší, rychlejší a nejdelším železničním tunelem Česka - taková je cesta vlakem mezi Plzní a Prahou

11. prosinec 2018 15:15

Kompletním zprovozněním Ejpovického tunelu skončila modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany. Cesta mezi Plzní a Prahou se díky tomu zkrátila a zrychlila až o jedenáct minut.

A v budoucnu by cesta měla být ještě rychlejší, vlaky na této trati mohou totiž jezdit až dvousetkilometrovou rychlostí. „Chceme se v úvodu příštího roku dostat na tu rychlost, na kterou máme v současné době nastavené parametry, to znamená 160 kilometrů v hodině. V jarních měsících bych rád, abychom začali zkoušet až 200 kilometrů v hodině,“ takové jsou plány generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Jiřího Svobody. Ten zároveň připomněl, že modernizace nespočívala jen ve stavbě tunelu.

„My jsme vlastně v délce 14 kilometrů trať kompletně zmodernizovali, narovnali a samozřejmě i zrychlili. Nejsou to jen tunely, ale je to i trať jako taková,“ uvedl Jiří Svoboda.

Trať mezi Plzní a Rokycany, respektive Prahou je součástí hlavního koridoru Rýn – Dunaj a má tedy evropský význam. Dalším cílem bude zlepšit spojení s Německem, konkrétně s Mnichovem. Česká i německá strana usilují o vybudování dvoukolejné trati. „Do deseti let by v tomto mělo být jasno jak a kudy, a v jakém rozsahu,“ dodal Jiří Svoboda

Jednání o trati do Mnichova bude v pátek

Právě ohledně trati do Mnichova bude v pátek jednat se svým německým protějškem ministr dopravy Dan Ťok: „Rozhodnutí spolkové vlády máme. Tady je potřeba, aby se rozhodnutí spolkové vlády přetavilo v to, že to s Deutsche bahn hned začne intenzivně chystat. Máme informace, že se k tomu schyluje.“

Zároveň Dan Ťok připomíná, že důležitá je pro tento koridor i modernizace úseku mezi Berounem a Prahou. Tam by mohl vzniknout tunel odhadem za padesát miliard korun. „Máme asi tři varianty. Předpokládám, že ze studií to brzy předěláme na projekt, který začneme prosazovat,“ řekl ministr Ťok.

Do dvou až tří let by podle Dana Ťoka mělo být ohledně stavby tunelu jasno. „Tunel má jednu velkou výhodu. My tam nepotřebujeme dělat příliš velkou majetkovou přípravu. To znamená, že tam je potřeba mít pozemky jen na vstupy a výstupy, tedy na čela těch tunelů. Potom už bychom mohli začít vrtat,“ doplnil Dan Ťok.

Nová trať má celoevropský význam

Slavnostního ukončení modernizace koridoru mezi Plzní a Rokycany se zúčastnil za Evropskou komisi generální ředitel DG Regio Marc Lemaitre. „Tato trať nemá význam jen pro obyvatele regionu. Má celoevropský význam, a to hlavně z hlediska udržitelného systému železniční dopravy. Bude to zásadní součást propojení mezi západem a východem, ale i mezi západem a jihem, tedy až dolu do Rumunska. A to nemluvím o vlivu na osobní a nákladní dopravu. Nová trať po všech stránkách zlepší kvalitu života obyvatel,“ řekl Marc Lemaitre.

Modernizace trati mezi Plzní a Rokycany stála téměř sedm miliard korun, z toho tři a půl miliardy pokryla evropská dotace.

autoři: Jana Kosová , jik
Spustit audio