Kritický nedostatek učitelů přírodních věd trápí západočeské regiony

20. únor 2018
škola

V Plzeňském a Karlovarském kraji zoufale chybí učitelé matematiky, fyziky, angličtiny, informatiky a chemie. Situace se navíc zhoršuje kvůli stárnutí učitelů a malému zájmu studentů o přírodovědné obory. Pedagogická fakulta v Plzni už proto spolupracuje na výchově budoucích učitelů s Fakultou aplikovaných věd. Teď chce akreditovat učitelské programy i na Fakultě strojní.

Sehnat učitele matematiky v Plzeňském nebo Karlovarském kraji je dnes problém. Základní a střední školy na západě Čech by jich v současnosti potřebovaly přes stovku. Na pedagogické fakultě v Plzni ale pro oba kraje studuje jen čtvrtina potřebného množství studentů a ne všichni půjdou po skončení školy učit. Situaci ještě zhoršuje malý zájem středoškoláků o přírodovědné obory a stárnutí stávajících učitelů.

„Podle průzkumu, který byl uskutečněn na středních školách v Plzeňském kraji, čili na těch školách, které jsou lépe personálně zajištěny, již v této chvíli je víc než 60 procent učitelů ve věku nad 50 let," potvrdil situaci děkan fakulty pedagogické v Plzni Miroslav Randa.

Největší problém s hledáním učitelů tak podle děkana Randy mají školy při obsazování všech klíčových předmětů pro přírodovědné vzdělávání. Týká se to matematiky, fyziky, chemie, informatiky a angličtiny. Nedostatek učitelů matematiky zaznamenala i Fakulta aplikovaných věd na Západočeské univerzitě v Plzni.

„Velmi často dostáváme žádosti třeba formou e-mailu od ředitelů nejrůznějších středních škol, kolik máme absolventů a zdali jim nemůžeme nějakého absolventa doporučit, či dát kontakt. Ta poptávka po středoškolských učitelích matematiky je opravdu vysoká. Ty nabídky jsou doprovázeny třeba takovými bonusy, jako nabídka bytu. Žádosti a prosby o učitele matematiky se objevují už i z Plzně z renomovaných středních škol," řekl proděkan fakulty aplikovaných věd ZČU Miroslava Lávička.

Pedagogická fakulta a Fakulta aplikovaných věd chtějí akreditovat více přírodovědných oborů v různých kombinacích

Fakulta aplikovaných věd proto na výuce budoucích učitelů s pedagogickou fakultou spolupracuje. Zájemci tam mohou studovat učitelství matematiky pro střední školy. A nabídku chce škola ještě rozšířit.

„Do budoucna bude tento program ještě kombinován s jiným předmětem a my plánujeme v první fázi, aby to byla zejména matematika - fyzika. Rádi bychom měli taky učitelství matematika - informatika a do budoucna i další, jako například matematika-chemie, matematika-geografie," upřesnil proděkan Miroslav Lávička.

Pedagogická fakulta se proto snaží ve spolupráci s fakultou aplikovaných věd akreditovat co nejvíc těchto oborů. Současně do nich hodlá také přijmout nejvyšší možný počet zájemců. A podobně by mohla fungovat i spolupráce s dalšími fakultami.

„Průzkum, který fakulta provedla, ukázal, že deficit učitelů je také u odborných předmětů a proto jednáme s děkanem fakulty strojní o tom, že bychom zahájili přípravu akreditace učitelů odborných strojírenských předmětů. Kromě toho budeme usilovat o to, abychom v oborech, ve kterých ZČU nemá odborníky (jako je například chemie, biologie), akreditovali učitelství pro střední školu my," vysvětlil děkan plzeňské pedagogické fakulty Miroslav Randa.

Počet přihlášek na pedagogickou fakultu rok od roku klesá. Přesto zájem převyšuje nabídku a také letos škola plánuje přijmout do všech oborů zhruba tisíc studentů.

Asociace děkanů pedagogických fakult se snaží také o podporu státu. Projevuje se zejména fondem F, tedy fonem vzdělávací politiky. Česká konference rektorů ho ale považuje za nesystémové řešení. Vysoké školství bylo totiž podle ní v posledních letech podfinancováno a vyšší rozpočet pedagogických fakult vnímají další fakulty jako nespravedlivé.