Lidé poprvé veřejně diskutovali o nové tramvajové trati na plzeňské Vinice

20. září 2021 09:33, aktualizováno
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Trojkou na Vinice

Měly by na plzeňské sídliště Vinice jezdit tramvaje? Kudy by měla nová trať vést a kde všude stavět? I o tom mohli Plzeňané diskutovat během setkání přímo na Vinicích v ulici Na Chmelnicích u vystavené tramvaje. Ta je jedním ze symbolů nové kampaně Trojkou na Vinice.

Trojkou na Vinice

Kromě studie a vizualizací toho, jak by mohla budoucí tramvajová trať vypadat, se mohli lidé potkat s projektanty, dopravními odborníky i zástupci prvního plzeňského obvodu. Některým lidem se nápad nové tramvaje líbil, jiní měli řadu připomínek. Například pan Martin, kterému se nelíbí řešení s kolejemi uprostřed. Podle něj by mělo větší logiku uspořádání - chodník, tramvajový pás, cyklostezka, kolmé státní vozidel a až potom silniční komunikace. Svoji poznámku vznesl i přímo před odborníky a projektanty, kteří mu odpověděli, proč se budou držet původního projektu, tedy umístění kolejí uprostřed, a proč je Martinův návrh nevhodný.

„Těmi důvody jsou v jedné variantě umístění kanalizace, která by se musela překládat. V další variantě je to vybudování nových vozovek, které by byly v nové poloze. Dalším důvodem by bylo atypické křížení individuální dopravy přes tramvajovou trať při jejím asymetrickém umístění,“ vysvětlil vedoucí úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně Jan Hakl.

Jak by mohla nová ulice Na Chmelnicích skutečně vypadat, popsal během setkání projektant Jiří Janík ze společnosti IM-Projekt. „Tramvajový pás bude mít šířku zhruba 12 metrů a bude travnatý. Jízdní pásy budou vybaveny pouze jedním jízdním pruhem a jedním cyklo pruhem, a přilehlý parkovací pruh se šikmým stáním bude prostřídán stromořadím. Na jižní straně při Vinicích bude ještě doplněn chodník o šířce tři metry,“ popsal Jiří Janík.

O tramvajové trati se bude v září diskutovat ještě dvakrát

Během setkání u vystavené tramvaje v ulici Na Chmelnicích si lidé mohli prohlédnout studie, nákresy budoucí trati i několik fotografií. Podobné setkání se bude na tom samém místě opakovat ještě v pondělí 20. září. Ve středu 23. září se pak uskuteční na Mikulášském náměstí, kde se plánuje druhá konečná tramvajové linky číslo 3. Kdykoliv potom se mohou lidé obrátit na Správu veřejného statku města Plzně s případnými dotazy. Několik už jich dokonce přišlo.

„Například řešení ochrany před hlukem z hlediska tramvajového provozu, k uspořádání komunikace i k řešení provozního schématu linek veřejné dopravy, které zde budou. Nicméně toto je téma, které je ještě daleké a do té doby tam dojde k mnoha změnám. Jak k výstavbě komunikací, tak možná dojde k pokročení v přípravě trolejbusu, jenž pojede prodlouženou Alejí Svobody. Takže to, jaké doplňkové linky budou na Vinice k tramvaji jezdit, se bude řešit až za několik let před uvedením do provozu, protože ta situace může být v budoucnu úplně jiná, než je dnes,“ doplnil Jan Hakl.

Podle předběžného odhadu by mohla být nová trať na Vinice hotová v roce 2030.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio