Model unikátního razicího stroje je k vidění v novém informačním středisku nedaleko Plzně

8. prosinec 2014

Neobvyklé informační středisko vzniklo mezi Dýšinou a Kyšicemi u Plzně. V nízké budově před branou industriálního parku získají zájemci informace o modernizaci železniční trati mezi Plzní a Rokycany. Součástí stavby, která po dokončení v roce 2017 zkrátí cestu v tomto úseku o 11 minut, je i ražba více než čtyři kilometry dlouhého tunelu pod vrchem Chlum.

Milan Veselský, obchodní ředitel Metrostavu, o výjimečné železniční stavbě říká: "Aktuálně je to nejdelší, největší tunel v České republice, který se razí. Výjimečná je i ta technologie, ten razicí štít je větší, než jakým se razí trasa metra v Praze, takže má to řadu výjimek a je to unikátní projekt."

Informační středisko bude otevřené každou lichou středu od 15 do 17 hodin, k exkurzím ho budou využívat i školy. Vznik střediska vítá i starosta blízkých Kyšic Hynek Sladký: "Je to velice důležité, protože zejména informace občané potřebují a tady je možnost je získat. Vzhledem k současnému počasí, se materiál, který se dostane na vozovku, dostane až do obce. Takže téměř denně řeším stížnosti občanů, řešíme to s Metrostavem. Metrostav tady sice má čistící vozidla, ale dokonalé to nikdy nebude."

Kvůli stavbě výrazně vzrostla i doprava mezi Kyšicemi a Dýšinou, desítky nákladních aut denně odvážejí ze stavby odtěženou zeminu.

Nejdelší železniční tunel se začne stavět na konci ledna 2015

Razicí stroj se vyráběl na míru sedm měsíců. Průměr řezné hlavy stroje, který má vyrubat asi 600.000 metrů krychlových zeminy, je téměř deset metrů. Ve všech směnách bude na ražbě pracovat 100 dělníků a 24 techniků. Průměrný denní výkon bude 15 metrů. S ražbou tunelu by se mělo začít na konci ledna. Ražba každého tubusu potrvá zhruba rok.

Modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany

Modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany včetně ražby tunelu přijde na téměř 4 miliardy korun. Dvě třetiny pokryje evropská dotace.

autor: čer
Spustit audio