Na distanční výuku přešla i speciální škola v Lazaretní ulici v Plzni

3. listopad 2020 07:00

Kvůli epidemiologické situaci zpřísnila vláda koronavirová opatření. Od pondělí se uzavřely už i speciální školy jako je třeba Základní škola pro zrakově postižené v plzeňské Lazaretní ulici.

Základní škola pro zrakově postižené a vady řeči Plzeň se na distanční výuku připravovala už od léta, především nakoupila výpočetní techniku. Speciální školy byly dlouho otevřené přesto, že na ostatních školách se už neučilo. „Popravdě řečeno jsme uzavření škol uvítali, protože i u nás se objevil koronavirus. Na přelomu září a října nám onemocněl žáček a tím, jak jsme malý kolektiv, tak musely do karantény všechny učitelky z druhého stupně a neměl kdo učit,“ poznamenala ředitelka školy Iva Šmrhová, jejíž noční můrou bylo, že by se škola kvůli nedostatku personálu neustále otevírala a zavírala.

Od 2. listopadu jsou všechny speciální školy uzavřené. Na začátku tohoto týdne by měli pedagogové ze Základní školy pro zrakově postižené kontaktovat rodiče a domluvit s nimi rozvrh hodin, zároveň už přemýšlí nad tím, jak udrží pozornost žáků během online hodin, což může být jeden z nejproblematičtějších úkolů.

Studijní materiály budou tvořit speciální pracovní listy

„Některé děti špatně vidí, jiné špatně mluví a některé mají poruchu pozornosti,“ poznamenala Irena Štychová, která učí český jazyk, výtvarnou výchovu a zeměpis. Většinu materiálů tvoří pracovní listy, které sama zhotovuje. Celý výklad a ověření znalostí se snaží dělat co nejjednodušší. Materiály žáci naleznou na internetu a mohou si je stáhnout nebo vyplňovat rovnou v počítači.

Výuka dětí ve speciální škole pro zrakově postižené má řadu specifik. Úkoly je nutné tisknout větším písmem, nebo pro nevidové písmem Braillovým. Žáci mají k dispozici také hlasový komunikátor. Vzhledem k různým postižením budou třídy rozděleny na menší skupinky, tak aby se děti vzájemně nebrzdily. Je však možné, že distanční výuka přinese potíže. „Pokud se nejedná o dítě naprosto studijního typu, které doma rádo sedí, rádo se učí a v podstatě mu vyhovuje ten systém své vlastní tvůrčí práce, pak tento systém pro ně není ideální,“ konstatovala Jitka Krupařová, učitelka matematiky a chemie. Kdy však distanční výuka skončí si mohou všichni jen domýšlet.

autoři: Jan Markup , Iva Štěpánková | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio