Na náměstí Milady Horákové je hotový přestupní terminál

Plzeň má nový přestupní terminál pro příměstské autobusové linky na náměstí Milady Horákové na Slovanech. Usnadní přestup na příměstskou dopravu.

Bezpečnější přecházení i pohodlnější přestup mezi meziměstskými autobusy a plzeňskou městskou dopravou. To jsou hlavní výhody nového přestupního zlu na Nepomucké třídě v Plzni, kousek za konečnou tramvajové linky číslo 1. Stavba za 19 milionů korun měla být hotová během července, jenže kvůli nedostatečné původní dokumentaci čekalo stavební firmu nejedno překvapení. „Byla jinak položena kanalizace, v jiných hloubkách, musela se hledat jiná technická řešení. To byly věci, které se musely nově naprojektovat, což posunulo termín,“ vysvětlil Zdeněk Pilík ze společnosti Berger Bohemia.

Výstavba přestupního uzlu vytvořila výrazně pohodlnější přestup z příměstských autobusů na linky MHD směřující do centra, tedy na tramvajovou linku č. 1, trolejbusové linky č. 10 a 13 a také na autobusové linky č. 22, 29 a 30 směr Karlov, Borská pole, Bory, ZČU a Doubravka. „Celá stavba souvisí s novou koncepcí ukončování příměstské dopravy ve městě Plzni, kde bude v budoucnu jedno centrální autobusové nádraží u hlavního vlakového nádraží a na předměstích budou sektorové terminály, jeden na Borech a tento na Slovanech,“ vysvětlil Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně.

Bezpečnost chodců i snazší přecházení

„V novém zastávkovém zálivu podél Nepomucké třídy jsou ve směru z centra umístěny 3 stání pro 14 příměstských autobusových linek a 2 stání pro krátkodobý odstav autobusů. Tento záliv nahradil zastávku U Školky vzdálenou zhruba 400 metrů od tramvajových zastávek na náměstí Milady Horákové. Díky přímé návaznosti na tramvajové trolejbusové i autobusové zastávky MHD na náměstí Milady Horákové se cestujícím z obcí na jih od Plzně výrazně zkrátil přestup mezi těmito druhy dopravy,“ přiblížil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Petr Náhlík. „Pravidelně jezdím a jsem ráda, že se to udělalo. Dřív nebylo ze zastávky vidět, jestli jede autobus, a často jsem zmokla,“ potvrdila jedna z cestujících.

Bezpečnost chodců i vozidel zvýšila úprava křižovatky Plzeňské cesty s Nepomuckou třídou a ulicí U Školky. Na trase, po níž chodí žáci do ZŠ a ZUŠ Chválenická, vzniklo na Nepomucké třídě nové místo pro přecházení se středovým dělicím ostrůvkem. Součástí projektu byla i úprava vedení chodníků a cyklostezky. V prostoru náměstí Milady Horákové byla vybudována výstupní zastávka pro příměstské autobusy posunem stávající silniční obruby přibližně o 1,5 metru, vznikl tak prostor pro bezkolizní stání autobusů a souběžně jedoucí tramvaje. Na takto posunutou silniční obrubu navazuje chodník šířky 2,75 metru, který slouží zároveň jako nástupní plocha zastávky.

autoři: Jan Markup , Michaela Svobodová
Spustit audio