Na Šumavě přibývá srážek aut se zvěří

Srážka se zvěří (ilustrační fot)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Srážka se zvěří (ilustrační fot)

Zhruba dvacet zvířat už letos zahynulo po srážce s auty na šumavských silnicích. Ještě před třemi lety to bylo osm kusů za celý rok.

Nejvíc nehod se stalo na rovné opravené silnici mezi Gerlovou Hutí a Skelnou. „Za letošní rok máme na této silnici evidováno 13 kusů sražené zvěře, jedná se hlavně o srnčí, jelení zvěř a také o divočáky. Stoprocentní nárůst nehodovosti jsme zaznamenali od doby, kdy tu udělali nový povrch. Rapidně se tu zvýšil nejen provoz, ale i rychlost. Každý sražený kus evidujeme, samozřejmě v případě, že se to dozvíme. To znamená, když nám to nahlásí Policie ČR nebo zvěř nalezneme sami. Ta se pak většinou využívá do Návštěvnického centra pro vlky,“ řekl Marek Drha vedoucí územního pracoviště Prášily.

Samozřejmě jsou i zražené kusy zvěře, které pracovníci NP Šumava nenajdou. Jedná se třeba o zraněná zvířata, která zajdou hlouběji do lesa, nebo když řidiči nehodu se zvěří nenahlásí. Nejrizikovějším obdobím je podle Marka Drhy noc, večer a období těsně nad ránem. „Dost často se to stane i v létě během dne, kdy jsou v lese houbaři a tu zvěř vyruší,“ doplnil Drha.

Během několika let stoupl počet sražených zvířat o desítky

Letos už pod koly aut na Šumavě skončili dva chránění rysi. Byla to letošní mláďata a obě v září přejeli na silnici I/4 mezi Horní Vltavicí a Strážným. Podle mluvčího Národního parku Šumava Jana Dvořáka patří i tato silnice mezi ty, na kterých dochází ke střetům se zvěří častěji. „My už jsme teď někde okolo dvacítky sražených zvířat na celé Šumavě a ty počty rostou. Například v roce 2015–2016 jsme řešili necelou desítku přejetých zvířat každý rok. V letech 2017–2018 už čísla vystoupala na bezmála třicet zvířat a určitě to nejsou všechna zvířata sražená auty,“ uvedl Jan Dvořák.

Navzdory vyššímu počtu nehod pachové plašiče na území národního parku nebudou. „Znemožňují zvířatům po určitou dobu migraci, která je pro ně životně důležitá. Pokud bychom přistupovali k nějakým technickým zařízením na vybraných úsecích, tak bychom případně instalovali zařízení, která zvěř varuje před aktuálně projíždějícím autem. Ať je to zvukovým nebo světelným projevem. Nejlepší prevencí je absolutní soustředěnost řidičů, předvídavost a snížení rychlosti,“ dodal Jan Dvořák.

Jako jeden z nejhorších připomíná mluvčí parku rok 2017. Tehdy na šumavských silnicích zahynuli tři losi a dva rysi.