Na Šumavě vznikne zázemí nejen pro běžkaře. Cílem je zvýšit bezpečnost a udržet sportovce Železnorudsku

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Běžkař (ilustrační foto)

Plzeňský kraj s partnery připravuje na Šumavě nové zázemí pro běžkaře a cyklisty. Vzniknout by mělo v Gerlově Huti nad Železnou Rudou, kde je výchozí místo lyžařských, cyklistických i turistických tras.

Celá myšlenka stojí na tom, že Ředitelství silnic a dálnic chce narovnat nepřehlednou křižovatku u Gerlovy Huti na silnici I/27, která vede z Plzně přes Klatovy do Železné Rudy a Bavorska. Po narovnání by vznikla volná plocha, se kterou počítá krajský projekt.

Co zahrnuje, popsal náměstek hejtmana Ivo Grüner: „Měl by vzniknout prostor, kde by mělo být zázemí pro běžkaře, včetně sprch, drobného občerstvení a skříněk, kam by si mohli běžkaři odložit své věci. V plánu je vybudovat také parkoviště a přemostění v podobě lávky přes silnici I/27, tak aby bylo bezpečné přecházet z jedné strany komunikace na druhou. Vzniknout by mělo také zázemí pro rolbu a techniku na protahování stop pro běžkaře.“

Kvalitní zázemí přiláká nové sportovce a turisty

V současnosti běžkaři v zimě často jezdí do sousedního Bavorska, kde mají potřebné zázemí a bezvadně udržovanou síť stop. Tomu odlivu chce právě Plzeňský kraj zamezit. Podle starosty Železné Rudy Filipa Smoly je přitom Gerlova Huť ve výšce 1000 metrů nad mořem, sníh je tam vždycky jako první a vydrží nejdéle.

Letos bude dokonce v této oblasti Železná Ruda upravovat rekordních 84 kilometrů běžeckých tratí. Na tuto trasu navazují i další kilometry běžeckých stop kolem Prášil, Modravy a dál. Cílem je vybudovat nové středisko, ve kterém by sportovci našli dostatek tras, a nemuseli jezdit do Německa. Plán počítá nejen s běžkaři, ale i cyklisty nebo turisty.

Stavět by se mohlo už napřesrok

Podle Ivo Grünera celá investice bude stát 150 milionů korun. V současnosti je hotová studie a zástupci hejtmanství budou dál jednat s Národním parkem Šumava, s městem Železná Ruda a dalšími partnery. Pokud vše půjde podle plánu, tak by podle Grünera mohla realizace začít v roce 2021.