Nad přehradou Hracholusky pokračuje výměna mostních oblouků

Oprava železničního mostu

Poměrně neobvyklá věc se odehrává u Pňovan na severním Plzeňsku. Odborníci tam už několik měsíců opravují železniční most nad přehradou Hracholusky, takzvaný Rámusák.

V pondělí (4.2.) stavbaři na železničním mostě vyměnili druhý ze tří mostních oblouků. Otočení posledního si naplánovali na 10. března a bude trvat také dva dni jako prostřední díl. Oprava mostu vyjde na 109 milionů korun a investorem je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Téměř 120 let starý most mezi Pňovany a Malovicemi, který je 40 metrů nad hladinou Mže a přehrady, je dlouhý 208 metrů. Každý ze tří dílů stavbaři sešroubují a otáčejí společně pomocí malých hydraulických lisů. Podle Petry Žákovce ze Správy železniční dopravní cesty se podobná metoda v České republice zatím nepoužila.

Obě pole plus montážní rám váží celkem 400 tun. Podle dodavatelů se vždy stará i nová konstrukce spojí vysokopevnostními tyčemi mostovkami k sobě a otáčí o 180 stupňů. Nová konstrukce pak zůstane dole a stará nahoře. Poté se rozepnou a stará se vysune na předpolí.

Most měl být původně opravený do listopadu. Kvůli technickým potížím bylo nakonec nutné termín posunout. Zpoždění stavby je dáno zejména tím, že nosná ocelová konstrukce byla po odstrojení vinou koroze slabší, než projektanti čekali. Bylo ji nutné celou přepočítat a dodatečně vyrobit výztuhy, aby se daly díly bezpečně otáčet a vysouvat.

Po novém mostě se cestující projedou v květnu

Vlivem technických potíží se musela prodloužit i výluka na trati Pňovany – Bezdružice, kde od 23. července 2018 jezdí náhradní autobusová doprava. Termín ukončení výluky potvrdil Petr Žákovec na 30. dubna. Hned první květnový den mají po novém mostě začít jezdit motorové vlaky z Plzně přes Pňovany do Bezdružic a zpět.

Novinkou bude i ocelová lávka pro cykloturisty za 12 milionů korun, kterou na most nechá zavěsit Plzeňský kraj. Montovat se začne v polovině února. Dále už zahájil stavbu půl kilometru dlouhých nájezdů na most z obou stran za čtyři miliony. Na obou březích navážou na rozsáhlou síť místních stezek a cyklotras. Dokončení celé stavby v dubnu podle hejtmana Josefa Bernarda naváže na zahájení turistické sezony.

„Trať, která vede do jediných lázní v regionu - Konstantinových Lázní, má významný turistický potenciál, hlavně od jara do podzimu. Ranní spoje o víkendech musíme posilovat,“ uvedla Marcela Benediktová z firmy POVED, organizátorka veřejné dopravy. Od příštího roku na ní chce kraj zavést dvouhodinový takt až do 22:00.

Díky veřejné soutěži, kterou letos vyhlásí, by tam od prosince 2021 měly jezdit lepší, rychlejší soupravy. K dalšímu zrychlení by pomohlo zabezpečení řady přejezdů, o což Benediktová požádala SŽDC. Vlaky by pak nemusely brzdit až na pět kilometrů za hodinu, dodala.