Nádražní budova v Plasích prochází rekonstrukcí za téměř deset milionů korun
Nádraží v Plasích na severním Plzeňsku prokoukne. Správa železniční dopravní cesty opravuje za téměř deset milionů korun nádražní budovu. V plánu je rekonstrukce střechy a fasády včetně klempířských prvků a taky technických zařízení a interiéru.
„1. května bude 145. výročí, kdy přijel první vlak do Plas. To znamená, že před 145 lety se postavila takzvaná březenská dráha, která začínala v Plzni a končila v Březně u Chomutova. Součástí té stavby byly pochopitelně i staniční budovy. Dnešní budova není úplně ta původní, ale stojí na původním místě, protože po dvaceti letech, když se provoz rozšířil, bylo potřeba rozšířit i staniční budovu, a tak se přestavěla do této podoby,“ řekl železničářský pamětník, Robert Drozda.
Dříve frekventované nádraží v současnosti není moc využívané. „Protože jsem na této trati sloužil 20 let jako výpravčí, tak vím, že tady projelo až sto vlaků za 24 hodin. Z toho byla většina vlaků nákladních, protože to byl hlavní tah do Mostecké pánve. Dnes tudy jezdí pouze osobní vlaky a nákladní doprava zcela vymizela,“ uvedl Robert Drozda.
100 kilometrů stavěly tisíce dělníků
Úsek z Plzně do Žatce měří 101 kilometrů, a podle Roberta Drozdy se budoval dva roky. Pracovalo na ní deset tisíc dělníků, sedm set koní a zhruba tisíc šest set řemeslníků, kteří stavěli například staniční budovy nebo strážní domky.
V nádražní budově se dochovala řada původního zařízení. „ Jedná se o zařízení z různých dob. To nejstarší je přes sto let staré, tak zvaný klíčový přístroj, kterým se zabezpečovaly výhybky při vlakové cestě. Ta se zamkla, klíč se odnesl do kanceláře a dopravní zaměstnanec věděl, že výhybka je postavená do správného směru,“ vysvětlil pan Drozda.
Správa železniční dopravní cesty opraví v Plzeňském kraji hned několik výpravních budov. Kromě plaské, také v Sušici, Železné Rudě, Staňkově, Žihli, Horažďovicích, Nýrsku, ve Velkých Hydčicích, Starém Plzenci a v Mirošově. Připraveno je na to téměř 60 milionů korun. Nejočekávanějším projektem na západě Čech je rekonstrukce budovy na plzeňském Hlavním vlakovém nádraží, na kterou dojde v roce 2020.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů
-
Symbolika je na Blízkém východě nejdůležitější, Izrael ani Írán nechtějí konflikt vyostřovat, míní expert
-
‚Naše cesty se rozdělují.‘ Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech soužití rozcházejí
-
‚Bez zbraní budeme jen umírat.‘ Na Ukrajině panuje rozčarování, že se svět dívá jinam, popisuje Boháč