Nádražní budova v Plasích prochází rekonstrukcí za téměř deset milionů korun

26. duben 2018

Nádraží v Plasích na severním Plzeňsku prokoukne. Správa železniční dopravní cesty opravuje za téměř deset milionů korun nádražní budovu. V plánu je rekonstrukce střechy a fasády včetně klempířských prvků a taky technických zařízení a interiéru.

„1. května bude 145. výročí, kdy přijel první vlak do Plas. To znamená, že před 145 lety se postavila takzvaná březenská dráha, která začínala v Plzni a končila v Březně u Chomutova. Součástí té stavby byly pochopitelně i staniční budovy. Dnešní budova není úplně ta původní, ale stojí na původním místě, protože po dvaceti letech, když se provoz rozšířil, bylo potřeba rozšířit i staniční budovu, a tak se přestavěla do této podoby,“ řekl železničářský pamětník, Robert Drozda.

Dříve frekventované nádraží v současnosti není moc využívané. „Protože jsem na této trati sloužil 20 let jako výpravčí, tak vím, že tady projelo až sto vlaků za 24 hodin. Z toho byla většina vlaků nákladních, protože to byl hlavní tah do Mostecké pánve. Dnes tudy jezdí pouze osobní vlaky a nákladní doprava zcela vymizela,“ uvedl Robert Drozda.

100 kilometrů stavěly tisíce dělníků

Úsek z Plzně do Žatce měří 101 kilometrů, a podle Roberta Drozdy se budoval dva roky. Pracovalo na ní deset tisíc dělníků, sedm set koní a zhruba tisíc šest set řemeslníků, kteří stavěli například staniční budovy nebo strážní domky.

V nádražní budově se dochovala řada původního zařízení. „ Jedná se o zařízení z různých dob. To nejstarší je přes sto let staré, tak zvaný klíčový přístroj, kterým se zabezpečovaly výhybky při vlakové cestě. Ta se zamkla, klíč se odnesl do kanceláře a dopravní zaměstnanec věděl, že výhybka je postavená do správného směru,“ vysvětlil pan Drozda.

Správa železniční dopravní cesty opraví v Plzeňském kraji hned několik výpravních budov. Kromě plaské, také v Sušici, Železné Rudě, Staňkově, Žihli, Horažďovicích, Nýrsku, ve Velkých Hydčicích, Starém Plzenci a v Mirošově. Připraveno je na to téměř 60 milionů korun. Nejočekávanějším projektem na západě Čech je rekonstrukce budovy na plzeňském Hlavním vlakovém nádraží, na kterou dojde v roce 2020.

autoři: Jana Kosová , jik
Spustit audio