Napadlo mě, že Zlatou medaili za celoživotní dílo nepřijmu, říká profesor Hosnedl

8. prosinec 2017

Že je technický typ, to mu říkali od malička. Ale že jednou obdrží Zlatou medaili za celoživotní tvůrčí technickou práci a inovační činy, to si nikdy nepomyslel. A když ta zpráva přišla, uvažoval i o tom, zda nemá ocenění odmítnout. Celoživotní dílo totiž ještě nepovažuje za ukončené a do inženýrského důchodu má velice daleko. Hostem Českého rozhlasu Plzeň byl profesor Stanislav Hosnedl z Katedry konstruování strojů Fakulty strojní ZČU.

Už v roce 2010 převzal z rukou primátora prestižní Cenu města Plzně. A teď, v roce jeho pětasedmdesátin, přišla Zlatá medaile. Stanislavu Hosnedlovi ale vadí slovo „celoživotní“, svoji práci totiž ještě nepovažuje za dokončenou. Právě tahle vnitřní nespokojenost spojená s precizností a pílí z něj dělá mimořádnou vědeckou a pedagogickou osobnost.

Lidé mě znají víc v zahraničí než doma

Celý svůj odborný život věnuje vědecké činnosti v oboru konstruování výrobních strojů a zařízení. Značným podílem přispěl k rozvoji konstrukční vědní disciplíny Engineering Design Science, ve které se stal uznávaným odborníkem nejen u nás, ale i v zahraničí. Za oceánem už mu vychází třetí odborná publikace. A v praxi došel tak daleko, že programuje software pro konstruktéry. A jak sám říká, nejdůležitější v konstruování strojů je kreativita. Nejhorší, co se může stát, je situace, kdy sedíte nad čistým papírem nebo prázdným monitorem a nemáte nápad.

Nejlepší nápad jsem dostal při přecházení Klatovské třídy na Chodském náměstí

Konstruktérská múza ho přepadá hlavně po ránu. Jsou to i myšlenky destruktivní, tedy pochybnosti o tom, že stroj nebude fungovat tak, jak je navrženo. Že přehlédl chybu. Ale vůbec nejprogresivnější myšlenku dostal na zebře při přecházení Klatovské třídy v Plzni. Rychle spěchal do práce, aby vše zapsal a dokázal předat kolegům.

Za velice důležité považuje profesor Hosnedl schopnost vědce předat své myšlenky studentům, nové generaci. Osobně tedy klade důraz na obor, který si pro sebe pojmenoval „inženýrská pedagogika“.

A volný čas? Aktivně se stále věnuje cyklistice, rád jezdí s vnoučaty na vodu. A stále piluje cizí jazyky – hledá například drobné rozdíly ve vyjadřování přísloví ve francouzštině, angličtině, ruštině a němčině.

Poslechněte si celý rozhovor s oceněným profesorem Stanislavem Hosnedlem.

Spustit audio