Nejstarší česká pilotka je z Tachovska. Oblohu brázdí na stroji s motorem z trabanta

28. srpen 2017

Když si chcete splnit sen, vůbec nezáleží na věku. Známé přísloví dokonale naplňuje Jaroslava Hanzalová z Tachovska. Přesto, že je jí 75 let, ze všeho nejraději poletuje ve vzduchu ve svém malém letadélku.

Pilotní zkoušky si darovala k šedesátinám. Absolvovala povinné letecké hodiny a testy a stala se držitelkou pilotního průkazu. Pak si pořídila amatérsky postavený ultralight Straton D4. Velká láska byla na světě.

Jednomístné starší letadlo prý nebylo moc drahé, vysvětluje mi, zatímco otevírá hangár a já se nestačím divit. Vrtuli stroje pohání motor z trabanta! Motor je otočený vzhůru nohama. Jarka si na něm nechala udělat další vylepšení, samozřejmě taková, která schválí letecký technik. Například má jako nádrž kanystr na 20 litrů benzínu, aby měla delší dolet.


Vládkyně nebe, země i vod
Její další vášní je pěstování všeho, co jen lze. Na její zahrádce jsem napočítal desítky rostlin, ovoce, zeleniny i vzácných bylin. Dva skleníky plné různobarevných rajčat a paprik všech tvarů. I to by vydalo na samotnou reportáž.
A jak mě tak provázela po zahrádce kolem domku, zahlédl jsem na zápraží vitrínu plnou zlatých pohárů. Skromně se mi přiznala, že její další vášní je rybaření. Ale ne sedět na zadku někde u rybníka, jak zdůrazňuje. Do svých 73 let se aktivně věnovala rybářské disciplíně muškaření. A ty trofeje za sklem? Paní Jarka je osminásobnou mistryní České republiky v muškaření.

Straton s trabantím motorem žere 6 až 7 litrů na hodinu letu, říká mi a nasedá do kokpitu, aby názorně ukázala, jak do svého miláčka pasuje. Přitom mi vysvětluje, jak jednoduše se letadlo ovládá. Já vidím jen budíky, páčky, táhla a další páky.

Jen koulím očima, jak je to složité. Po chvíli školení jsem úplně ztracen v informacích a můj obdiv k téhle nevšední seniorce opět roste. K jejímu letadlu mám respekt i tady na zemi v hangáru letiště, což teprve někde vysoko na nebi.

Ultralehká letadla mají doporučenou výšku 350 metrů nad zemí, ale stává se, že je proud vzduchu vynese i do 1 200 metrů. A jak rychle létá trabant? Proti větru třeba jen 30, po větru i 110 kilometrů za hodinu!

Straton má křídla nahoře a motor s vrtulí za křídly, takže se s ním dá přistát i bez motoru. Pokud nedojde k nějaké zásadní chybě pilota nebo stroje, vždycky lze nouzově přistát, zdůrazňuje Jarka. Postrachem všech pilotů, i velkých letadel, je ale lesní porost. Tomu se proto raději vyhýbá.

Přežila i nouzové přistání do řepky

Jarka vzpomíná, jak se jednou pozdě odpoledne vracela ze sletu v Písku a zradil ji motor. Raději jej vypla, aby se nerozpadl a neulomil vrtuli a hledala nejvhodnější plochu pro nouzové přistání.

Nakonec se musela spokojit s polem řepky, i když do té se podle ní přistává špatně. Manévr zvládla bravurně a jí ani letadlu se nic nestalo. Tohle nouzové přistání se jí přihodilo před deseti lety. V 65letech. Od té doby létá bez nehody dodnes. A jak mi potvrdila Letecká amatérská asociace ČR, je 75letá Jaroslava Hanzalová nejstarší aktivní pilotkou České republiky.

Sobě i svému stroji věří

A do kdy chce létat? Jak s úsměvem říká, dokud bude ona i Straton procházet technickou. Od 60 let musí piloti na lékařskou prohlídku každý rok. A zatím vždycky prošla. Na otázku, jestli jí létání v jejím věku nepřijde nebezpečné, odpovídá, že ve vzduchu potká míň nebezpečných blbců, než na silnicích za volantem.

Předpisy pilotům lehkých letadel přikazují, že mohou létat jen od východu do západu slunce. V kraji mezi letci je Jarka známá právě tím, že ráda přistává až do samotného západu slunce. Je to podle ní překrásné a nenapodobitelné. Jarka si splnila sen začít létat nehledě na věk. Jaký sen si jednou nebo třeba teď splníte vy?

autor: Pavel Halla
Spustit audio