Nezapomínejte na pravidelnou kontrolu kola. Předejdete tak škodám způsobených opotřebením

1. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jízdní kolo (ilustrační foto)

Letošní sezóna cyklistům přeje. Kolo je ale stále stroj, o který se musíme po určitém počtu najetých kilometrů starat. Kde začít, prozradila reportérovi Jiřímu Šobrovi plzeňská cyklistická legenda Antonín Bartoníček.

Každé kolo se opotřebuje. Brzdy, řetěz, pláště i ráfky proto musíme pravidelně kontrolovat. Zvýšenou pozornost bychom měli věnovat zejména věcem, které mohou zapříčinit pád – plášťům, brzdovým gumičkám a probržděnému ráfku kola. Nejlepší je jednou za rok navštívit odborný servis, kde kolo prohlédnou, složitější závady odstraní a případně poradí, co si můžeme opravit sami. Nejlepší kontrola je, vzít si kbelík se saponátem a kolo košťátkem postupně mýt. Mohou se tak objevit praskliny na rámu, probržděný ráfek, chybějící drát či poškozený plášť.

Opotřebení kotoučových brzd

„Z našeho servisu vím, že cyklisté mají většinou na zadním kole probržděné zadní destičky, vpředu jsou ale jako nové. Nebrzdí totiž na zadní i přední brzdu. Je jasné, že v zatáčce musíme přední brzdu povolit, ale při jízdě z kopce používáme zpravidla obě brzdy. Začínáme nejdříve brzdit zadní a poté přibržďujeme přední,“ říká Antonín Bartoníček.

Cyklisté přijíždějí do servisu, až v momentě, kdy je problém slyšet. Přitom mají mnohdy poškozený také kotouč. Kotoučové brzdy mají i svou náplň a ta je potřeba jednou za rok vyměnit. V brzdové páce a u třmenu kola jsou totiž malé komůrky, které se mohou nečistotami ucpat. Taková oprava je pak mnohdy dražší, než si pořídit brzdy nové.

Výměna olejových tlumičů

„Olejové tlumiče mají také svou náplň, ale na její kontrolu a výměnu doporučuji jednou ročně navštívit odborný servis,“ upozorňuje Bartoníček.

U elektorkola pozor na brzdy, řetěz a akumulátor

U elektrokol je potřeba se více starat o brzdy, které jsou více namáhané, častěji kontrolovat řetěz a jeho možné vytažení. Především je ale nutné dávat pozor na akumulátor. Jinak je zde údržba naprosto stejná, jako u klasického kola.

Domácí oprava kola

S koly je to jako s auty. Stará jste si mohli sami rozebrat a opravit, s novými musíte do servisu na diagnostiku a mnoho si na nich neopravíme. U nových kol potřebujete speciální klíče, přípravky a kapaliny. Domácí postup se sikovkami a kombinačkami, tak často napáchá více škody než užitku. U oprav jsou proto dvě možnosti – odborný servis nebo někdo, kdo má znalosti, správné nářadí a závadu umí opravit.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio