Nová scéna Divadla J. K. Tyla funguje už pět roků

Nové plzeňské divadlo bylo otevřeno právě před pěti lety jako hlavní investice projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015. Byly odstraněny počáteční problémy s jevištními technologiemi, kvůli nimž muselo být zpočátku odřeknuto několik představení. Za pět let si nový prostor našel diváky z Plzně, Plzeňského kraje, z Prahy i z Německa.

„Jsem šťastný, že to divadlo je. Je to něco mimořádného. Je opravdu na úrovni světových technologií,“ poznamenal ředitel divadla Martin Otava. Počáteční problémy s technologiemi nebyly podle něj vzhledem k jejich složitosti a rozsahu překvapením. Prioritou je nyní instalovat do velkého sálu elektroakustický dozvuk. „Dnes patří ve světě k standardům. V Čechách bychom byli první divadlo, které bude mít luxusní, legendárně nádhernou a fascinující akustiku, a na Moravě to bude brněnské národní divadlo,“ řekl.

Je třeba také dořešit problém špatné dostupnosti předních řad hlediště pro hůře pohyblivé lidi a vozíčkáře. Měli by se dostat k prvním třem řadám z prostoru mezi budovami. Ten bude zastřešený, s kavárnou a zahradou.

Několik změn už budova zaznamenala. Foyer doplnila sada sedacího nábytku a stolů. Schody ve velkém sále mají nové nasvícení, které neruší, ale zároveň umožňuje lepší pohyb i ve ztemnělém hledišti. Černou oponu, která spadla a poškodila se, nahradila příjemnější zlatá, vnitřní prostor zútulnilo nové nasvícení.

Činohercům se na Novou scénu nechce. Zadní řady jsou od nich daleko

Divadlo a jeho dvě scény využívají všechny čtyři soubory, i když ne všichni autoři jsou s podmínkami stoprocentně spokojeni. Zatímco režiséři, dramaturgové či scénografové vítají jevištní technologie, které jim umožňují uvést i velice náročné inscenace s častými změnami scény, s akustikou a zvukem v některých představeních nejsou ve velkém sále mnozí spokojeni. Elektroakustický dozvuk by ale měl situaci zásadně zlepšit. Díky němu by mohl být sál využívaný i jako koncertní.

Jen menší část svých inscenací uvádí v Novém divadle činohra. „My s tím stále bojujeme, protože vzdálenost mezi jevištěm a poslední řadou je pro nás nevýhodná, není dobře vidět,“ řekla vedoucí souboru činohry Apolena Veldová. Činoherci tak většinou využívají historickou budovu Velkého divadla. Hojně naopak novou budovu využívá muzikál i opera. „Klíčovou kvalitou jsou úžasné jevištní technologie, které umožňují uvést operní představení v mimořádné atraktivitě. Díky těmto technologiím se divadlo může stát atrakcí i samo o sobě, pokud se dobře a účelně používají. Na druhou stranu, po stránce zvukového zážitku je zatím divadlo ne vždy zcela přívětivé,“ připustil šéf opery Tomáš Pilař.