Nová scéna Divadla J. K. Tyla funguje už pět roků

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla na Nové scéně například představilo legendární muzikál Andrew Lloyd Webbera Kočky (Cats)

Nové plzeňské divadlo bylo otevřeno právě před pěti lety jako hlavní investice projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015. Byly odstraněny počáteční problémy s jevištními technologiemi, kvůli nimž muselo být zpočátku odřeknuto několik představení. Za pět let si nový prostor našel diváky z Plzně, Plzeňského kraje, z Prahy i z Německa.

„Jsem šťastný, že to divadlo je. Je to něco mimořádného. Je opravdu na úrovni světových technologií,“ poznamenal ředitel divadla Martin Otava. Počáteční problémy s technologiemi nebyly podle něj vzhledem k jejich složitosti a rozsahu překvapením. Prioritou je nyní instalovat do velkého sálu elektroakustický dozvuk. „Dnes patří ve světě k standardům. V Čechách bychom byli první divadlo, které bude mít luxusní, legendárně nádhernou a fascinující akustiku, a na Moravě to bude brněnské národní divadlo,“ řekl.

Je třeba také dořešit problém špatné dostupnosti předních řad hlediště pro hůře pohyblivé lidi a vozíčkáře. Měli by se dostat k prvním třem řadám z prostoru mezi budovami. Ten bude zastřešený, s kavárnou a zahradou.

Několik změn už budova zaznamenala. Foyer doplnila sada sedacího nábytku a stolů. Schody ve velkém sále mají nové nasvícení, které neruší, ale zároveň umožňuje lepší pohyb i ve ztemnělém hledišti. Černou oponu, která spadla a poškodila se, nahradila příjemnější zlatá, vnitřní prostor zútulnilo nové nasvícení.

Činohercům se na Novou scénu nechce. Zadní řady jsou od nich daleko

Divadlo a jeho dvě scény využívají všechny čtyři soubory, i když ne všichni autoři jsou s podmínkami stoprocentně spokojeni. Zatímco režiséři, dramaturgové či scénografové vítají jevištní technologie, které jim umožňují uvést i velice náročné inscenace s častými změnami scény, s akustikou a zvukem v některých představeních nejsou ve velkém sále mnozí spokojeni. Elektroakustický dozvuk by ale měl situaci zásadně zlepšit. Díky němu by mohl být sál využívaný i jako koncertní.

Jen menší část svých inscenací uvádí v Novém divadle činohra. „My s tím stále bojujeme, protože vzdálenost mezi jevištěm a poslední řadou je pro nás nevýhodná, není dobře vidět,“ řekla vedoucí souboru činohry Apolena Veldová. Činoherci tak většinou využívají historickou budovu Velkého divadla. Hojně naopak novou budovu využívá muzikál i opera. „Klíčovou kvalitou jsou úžasné jevištní technologie, které umožňují uvést operní představení v mimořádné atraktivitě. Díky těmto technologiím se divadlo může stát atrakcí i samo o sobě, pokud se dobře a účelně používají. Na druhou stranu, po stránce zvukového zážitku je zatím divadlo ne vždy zcela přívětivé,“ připustil šéf opery Tomáš Pilař.