Nová větší parkoviště musí mít povinně místa pro nabíjení elektromobilů

12. září 2021 16:30, aktualizováno
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dobíjecí stanice u Zoo Plzeň

Novela vyhlášky, kterou vypracovalo Ministerstvo pro místní rozvoj, začne platit zhruba od poloviny listopadu. Vláda ji ale přitom schválila teprve v červenci. Města nebo developeři tak mají na úpravu projektů jen několik málo měsíců. Třeba v Plzni se kvůli tomu možná protáhne i prodraží rekonstrukce Jiráskova náměstí.

„Pro město Plzeň je takto přijatá vyhláška s určením termínu za půl roku od jejího schválení velmi šibeničním termínem, protože máme hodně schválených projektů, kde už běží projektová příprava,“ uvedl vedoucí odboru Smart Cities plzeňského magistrátu Přemysl Švarc s tím, že má na mysli ty projekty, které ještě nedospěly do fáze stavebního povolení, a tedy se na ně vztahuje nová vyhláška a musí se změnit.

„Na Jiráskovo náměstí už máme platnou dokumentaci pro územní rozhodnutí, ale teď řešíme, že se při stavebním povolení bude muset udělat úplně nový projekt na nabíjecí místa, tady by jich mělo být zhruba 30. Budeme muset zvýšit rezervovaný příkon od společnosti ČEZ, což je dvakrát tolik než je běžný příkon pro veřejné osvětlení a pro běžnou infrastrukturu pro toto místo,“ doplnil Přemysl Švarc.

Novela vyhlášky se týká staveb, u kterých je více než deset parkovacích míst. „Pro stavby na bydlení stanovuje požadavek na instalaci kabelovodů. Pro ostatní stavby s více než deseti parkovacími stáními stanovuje požadavek na vybavení alespoň jednou dobíjecí stanicí a určitého množství kabelovodů,“ vysvětlil mluvčí z ministerstva pro místní rozvoj Milan Frček.

Městům i developerům přinesla vyhláška řadu komplikací

Developeři nebo třeba města, včetně Plzně, ale musí řešit i další věci. Třeba to, kdo bude dobíjecí stanice provozovat. „Je tu samozřejmě varianta městská, máme Správu veřejného statku, ale ve hře je i možnost, že by tuto infrastrukturu mohl potenciálně provozovat třeba Parking, už z té logiky, že pro nás dělá servis parkování. Samozřejmě je to i věc daňová a účetní, protože ta elektřina se bude muset ve finále konečným uživatelům prodávat. Takže to není na ty týdny, které do té platnosti zbývají,“ popsal náměstek primátora Michal Vozobule za TOP 09.

V Plzni je zatím necelá dvacítka veřejných i soukromých dobíjecích stanic. Přímo město provozuje dobíjecí stanici u zoologické zahrady. „Je v provozu od loňského června. Od té doby ji navštívily stovky zákazníků. Jen pro informaci, letos je to 98 zákazníků s celkovou spotřebou více než půl megawatt,“ dodal Přemysl Švarc.

Novela vyhlášky upravující vybavení parkovišť začne platit 12. listopadu tohoto roku.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio