Nové depo MHD v Plzni má zajistit soukromá firma

19. květen 2011

Nové depo Plzeňských městských dopravních podniků by mohla v Plzni postavit soukromá firma, která by zároveň zajišťovala i údržbu vozů. Jde o takzvaný PPP projekt, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Ve hře jsou miliardy korun, město by totiž stavbu splácelo 25 let částkou mezi 120 až 150 miliony korun ročně. Zastupitelé už schválili, že dopravní podniky připraví podmínky výběrového řízení na firmu, která by depo vybudovala i provozovala.

Třicet let starý problém s nevyhovujícím depem dopravních podniků v Plzni chce vedení města řešit pomocí takzvaného PPP projektu. Vítěz výběrového řízení tedy depo postaví a bude se starat o celý vozový park, který ale zůstane v majetku dopravních podniků, respektive města. Za vybudování depa a jeho údržbu bude ale nutné platit.

Nové depo pro autobusy a trolejbusy by mohlo vyrůst v areálu Škodovky, nebo v lokalitě bývalých kasáren v Zátiší. Nahradilo by současné depo v Cukrovarské ulici. Tramvaje zůstanou na Slovanech. Šéf dopravních podniků Michal Kraus vidí v PPP projektu dvě výhody. Za prvé úsporu za údržbu vozů, protože v současnosti za ni platí podniky kolem 260 milionů korun ročně, nově by to mělo být zhruba o 10 procent levnější. Druhou výhodou je, že se jedná o rychlé řešení.

Projekt podpořilo 37 městských zastupitelů, proti byl jeden a osm se zdrželo nebo nehlasovalo. Opoziční TOP 09 doporučuje u tak nákladného projektu opatrnost. Šéf kontrolního výboru zastupitelů Ondřej Ženíšek z TOP 09 také připouští, že Plzni hrozí nepřiměřené zadlužení na téměř třicet let. Zdůrazňuje, že pokud by měl nové depo provozovat někdo jiný než dopravní podniky, bude nutné stanovit garance, aby případný krach investora a provozovatele neohrozil fungování veřejné dopravy.

MHD v Plzni (Ilustrační foto)

O tom, kdo nakonec nové depo městských dopravních podniků postaví a kdo bude provozovat údržbu vozů, by mělo být rozhodnuto zřejmě začátkem příštího roku.

autor: kos
Spustit audio