Novým železničním tunelem u Ejpovic projel první vlak

Včerejší večer a dnešní ráno se zapíšou do historie železniční dopravy v Česku. U Ejpovic na Plzeňsku začíná totiž sloužit nejdelší železniční tunel v zemi

Novým železničním tunelem u Ejpovic na Plzeňsku projel dnes ráno první vlak s cestujícími, měří přes čtyři kilometry a je součástí trati Plzeň – Rokycany.

Včerejší večer a dnešní ráno se zapíší do historie železniční dopravy v Česku. U Ejpovic na Plzeňsku začíná totiž sloužit nejdelší železniční tunel v zemi. Měří přes čtyři kilometry a je součástí trati Plzeň - Rokycany. Včera v podvečer tunelem projel první nákladní vlak a v noci pak další nákladní soupravy, které provedly takzvané šuntování. To znamená, že zajížděly a zkoušely nové koleje. Dnes ráno jedním ze dvou tunelových tubusů projel první vlak s lidmi.

V osm hodin vyjel vlak z Rokycan a v Ejpovicích u Kyšic vjel do jižního tubusu tunelu, souprava jela záměrně pomalu, tunel byl mimořádně osvětlený a na jeho konci lokomotiva slavnostně protrhla pásku. Jižním tubusem jezdí ode dneška všechny expresy, spěšné vlaky a rychlíky do Prahy, v opačném směru do Plzně jezdí vlaky ještě do zítra po staré trati přes Chrást. Osobní vlaky zatím nahrazuje autobusová doprava a od 9. prosince, kdy bude dokončen druhý tubus, budou i ony projíždět novým Ejpovickým tunelem.

Tunel je součástí moderního koridoru na trase Praha-Plzeň-Cheb-Německo. Více než 4 kilometrový tunel odstraní oblouk na trati u Chrástu, cesta z Prahy do Plzně se tak zkrátí o 11 minut, bude tedy trvat hodinu a dvacet minut. Po trati mohou jezdit vysokorychlostní vlaky rychlostí až 160 kilometrů v hodině a v budoucnu tudy budou moci projíždět moderní soupravy až dvousetkilometrovou rychlostí.

Plzeňský kraj se opět honosí nejdelším železničním tunelem v ČR

Ražba tunelu začala v roce 2013 speciální technologií TBM (tí bí em), která před tím byla použita pouze při stavbě metra. Desetimetrový razící štít Viktorie prorážel horninu a bezprostředně za ním dělníci stavěli ostění a vytvářeli tunel. Zhruba 200 pracovníků v následujících letech postavilo jižní i severní tubusy, oba dlouhé 4150 metrů. Práci jim komplikovala tvrdá hornina a vodní průsaky, ale i archeologické nálezy. Stavba se tedy nakonec protáhla a přišla na 5 miliard, s úpravou okolí trati na 7 miliard.

Díky Ejpovickému tunelu se opět může Plzeňský kraj pyšnit titulem nejdelšího železničního tunelu v republice. Až do roku 2007 jím byl Špičácký tunel, pak ho předstihl Březenský tunel u Rakovníka, ale nyní je prvenství opět v Plzeňském kraji.

autoři: Lukáš Milota, Michaela Svobodová, Rostislav Duršpek|zdroj: Český rozhlas