O 50 milionů méně než obvykle vybraly loni plzeňské dopravní podniky na předplatném

9. červen 2021 17:35, aktualizováno

Strach z nemoci covid 19 vyhnal cestující v Plzni z veřejné dopravy. Na tržbách to výrazně pocítily i městské dopravní podniky. A letošní čísla budou podle prvních odhadů ještě horší. Na druhou stranu, méně lidí v autobusech, trolejbusech a tramvajích znamená o něco pohodlnější cestování.

Tak jak se měnila vládní opatření, měnil se i podle mluvčího Plzeňských městských dopravních podniků Reného Vávra počet lidí, který městkou dopravu využíval. „V první vlně pandemie klesl počet přepravovaných osob na úroveň 30% oproti standardnímu stavu. Situace se pak samozřejmě zlepšila o prázdninách, kdy jsme byli v podstatě na stejném počtu cestujících jako za stejné období předchozího roku. Počet cestujících ale začal opět ubývat od září, kdy jsme se z devadesáti procent dostali až do listopadu na nějakých 45 procent oproti standardnímu stavu,“ vysvětlil mluvčí.

Aktuálně je to 70 až 80 procent obvyklého počtu cestujících. Méně přepravovaných osob samozřejmě znamená menší zisk, což se někde musí projevit. „Nyní je propad za letošek ještě plánovaný o něco větší, takže budeme upravovat rozestupy mezi jednotlivými linkami a podobně. Grafikon se tak bude mírně měnit. Myslím se, že to cestující až tak nepocítí,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule z TOP09.

Zvýšení jízdného pravděpodobně příští rok

„V tuto chvíli projednáváme nový tarif na příští rok. Zřejmě nám nezbyde nic jiného, než znovu přistoupit na zvýšení zejména předplatného jízdného o inflaci, protože všechny vstupy významně rostly,“ dodal Vozobule.

Navzdory předpokládanému zdražení jízdného Michal Vozobule doufá, že se lidé do městské dopravy vrátí. „Tou motivací jsou opatření, která boudou veřejnou dopravu zrychlovat. Jako je například uzavření Americké třídy, které výrazně urychlí průjezd trolejbusů po páteřních linkách právě přes Americkou. Předpokládáme i to, že pokud budou lidé reagovat zvýšeným počtem jízd autem a podobně, tak i to bude do jisté míry motivační prvek proto, aby někteří z nich přesedlali zpátky do veřejné dopravy, protože městská síť není nafukovací,“ uzavřel Michal Vozobule.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio