O deset aut a 30 řidičů méně. Matfyzáci zpracovali nový model zimní údržby silnic v Plzeňském kraji

2. květen 2019 18:04

Matematici zpracovali pro silničáře Plzeňského kraje optimalizaci zimní údržby silnic, měla by uspořit až deset procent nákladů. Nechala ji zpracovat Krajská správa a údržba silnic od Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Správa by měla ušetřit deset velkých automobilů, tedy 30 řidičů. Nový model totiž sníží o deset na 102 počet okruhů, které desítky let každou zimu projížděla údržbová vozidla.

Řidiči, jichž je nedostatek, nahradí kolegy, kteří odcházejí do důchodu, řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Správa má na starosti zimní údržbu více než pět tisíc kilometrů silnic.

„Můžeme tak lépe zabezpečit zimní údržbu s dosavadním počtem řidičů, kteří nám odcházejí, protože jejich průměrný věk je přes 50 let. Máme problém je nahrazovat, takže teď to půjde o něco snáz,“ uvedl Čížek.

Hejtman Josef Bernard (ČSSD) uvedl, že optimalizaci zpracoval profesor Martin Loebl a studentka fakulty na toto téma zpracuje diplomovou práci, z níž vyjdou výsledky praktické aplikace v příští zimní sezoně. Studii zaplatí Krajská správa a údržba silnic z úspor, kterých dosáhne.

Snížené náklady

Počet zaměstnanců správy se podle Čížka odvíjí od toho, kolik lidí potřebuje na nonstop zimní údržbu. Každý okruh se projíždí různě často. Nejméně silnice třetí třídy, naopak v Plzni to musí být každých pár hodin. Je to velký a náročný systém, uvedl Čížek.

Fakulta vytvořila vlastní model. „Propočítali to a všechny okruhy, které měla Krajská správa a údržba silnic desetiletí ve zvyku, úplně změnili. Teď vše vydiskutovali a vypadá to, že správa ušetří deset okruhů, tedy deset velkých aut, z nichž jedno stojí x milionů korun a ke každému tři lidi, tedy 30 řidičů,“ uvedl Čížek.

Krajská správa a údržba silnic obsluhuje 4600 kilometrů krajských komunikací II. a III. třídy a od předloňska také 426 kilometrů silnic I. třídy. K tomu měla v letošní zimní sezoně 122 sypačů. Náklady na zimní údržbu se pohybují kolem 190 milionů Kč.

V kraji ji letos zajišťovalo 336 řidičů a 54 dispečerů. „Potýkáme se s nedostatkem kvalifikovaných lidí,“ řekl provozní ředitel Radek Šíma. Nejnáročnější na údržbu je horské Klatovsko, kde je 1123 km silnic. Tam byl také dosud nejdelší okruh Nýrsko - Svatá Kateřina - Chudenín - Beňovy o délce 151 km.

zdroj: ČTK
Spustit audio