Oprava hlavního vlakového nádraží v Plzni je hotová
Symbolickým přestřižením pásky v Plzni oficiálně skončila oprava hlavního vlakového nádraží. Hlavním cílem rekonstrukce byla celková přestavba kolejového rozvětvení ve směru na Cheb a navazujících kolejí.
Plzeňské hlavní vlakové nádraží se zbavilo skoro všech svých neduhů. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) včera ukončila přestavbu stanice. Cestující už nemusí vláčet kufry po schodech nebo přebíhat při cestě k vlaku koleje, od tohoto týdne můžou oficiálně využívat opravená nástupiště, podchody nebo výtahy. Na opravu ale ještě čeká 112 let stará secesní budova nádraží, podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody by její rekonstrukce měla být hotová do tří let.
„Dělali jsme tady dvanáct mostů, pět a půl kilometru kompletního kolejového svršku, trakci, bezbariérový přístup do všech nástupišť, propojili jsme to s parkovištěm, rovněž se tady dělalo zabezpečovací zařízení a informační systém,“ popsal Karel Volf z vedení společnosti Metrostav. Cestující mají od loňského prosince k dispozici nové podchody pod všemi šesti nástupišti, nové jsou prostory před nádražím a koleje ve směru na Cheb, opraveny jsou také železniční mosty přes Mikulášskou ulici. Z rozpočtu města Plzně se hradila kromě stavby autobusového terminálu za 150 milionů Kč, který nebyl součástí stavby SŽDC, také rekonstrukce tramvajové trati a prostoru před nádražím, vše za 100 milionů Kč.
Práce na železnici v Plzni budou pokračovat
„Teď se dokončilo 3. nástupiště, kompletní modernizací prošla nástupiště 5 a 6. Rekonstrukce obou mostů Mikulášská zlepšila parametry železniční dopravy i provozu na silnici. Díky rozšíření se vytvořily samostatné pruhy pro tramvaje a cyklisty,“ řekl Jiří Svoboda. Cestující mohou využívat šest nástupišť, na všechna zajišťují výtahy z obou podchodů bezbariérový přístup. Vlaky nyní mohou projíždět nádražím rychlostí 80 km/h. Stanice má nový informační systém, protipožární signalizaci, kamery i systémy dálkového řízení provozu.
Jak řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová, stavba, která trvala zhruba 2,5 roku, stála 1,35 miliardy korun. Dokončenou stavbu podpořil téměř 630 miliony Kč evropský program CEF. Práce na železnici v Plzni pokračují stavbou nového úseku tratě na Domažlice a silničního mostu přes trať za 1,1 miliardy Kč, hotovo má být letos. V příštím roce se začne stavět nová železnice Lobzy - Koterov, kde chce SŽDC letos na podzim vypsat veřejnou zakázku na dodavatele stavby za necelou jednu miliardu korun.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Radikál Huliak jako vítěz slovenské koaliční krize? Chce podíl na moci, Fico bez něj nemá většinu
-
Závislost na nosním spreji může vzniknout už po pěti dnech, varují odborníci. Odvykání trvá i roky
-
ŽIVĚ: Hokejisté Třince prohrávájí s Karlovými Vary 0:1, Radiožurnál Sport vysílá přímý přenos
-
OVĚŘOVNA: Hnědá vejce nikdo nezakazuje. Z obchodů mizí ve prospěch bílých z ekonomických důvodů