Opravy nádražních budov v Plzeňském kraji pokračují. Do nového jde Plzeň i Pačejov

8. červen 2021 15:10, aktualizováno
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Historická budova Hlavního nádraží Plzeň projde rekonstrukcí

K největším projektům patří obnova památkově chráněného objektu hlavního nádraží v Plzni a stavbaři v západočeské metropoli obsadí také stanici Jižní Předměstí. A rekonstruuje se i na nádražích mimo Plzeň, například v Pačejově na Klatovsku.

Rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni je v plném proudu. Začala v květnu, potrvá dva a půl roku a je rozdělena do 16 etap. Po celou dobu oprav se musejí cestující připravit na menší či větší komplikace. Mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová proto všechny žádá o trpělivost, protože výsledkem bude, že se krásná nádražní budova z roku 1908 dostane do své původní podoby.

„Teď začala první etapa, kdy se budují eskalátory. Kvůli tomu se nedá procházet z dolní haly do horní po schodech. Vzhledem k tomu, že se budova neopravovala od druhé světové války, je rekonstrukce velkého rozsahu. Jak budou práce postupovat, bude to mít vliv na cestující, protože v okamžiku, když se začne dělat spodní hala, nebudou tam moci mít dopravci své pokladny a v určité fázi se budou jízdenky prodávat jen venku z buněk. V dalších etapách se bude dělat například fasáda, nová střecha, okna, dveře nebo vnitřní rozvody,“ popsala mluvčí.

Dalším velkým projektem, který je na spadnutí, je rekonstrukce nádražní budovy na Jižním Předměstí. „V květnu vyhlásila Správa železnic tendr na zhotovitele. Pokud vše půjde dobře, nebude se nikdo odvolávat a přihlášená firma se vejde do předpokládané ceny 95 milionů korun, tak by stavební práce měly začít letos v říjnu. Trvat by měly dva roky. Jedná se o rekonstrukci secesního objektu z roku 1905. Nově se vybuduje například výtah, který propojí odbavovací halu s nástupištěm, kde vzniknou i nové toalety. Dále se instaluje nový informační a orientační systém, a samozřejmě se opraví také střecha, fasáda, vymění se okna, dveře a celé technické zázemí včetně zastaralých rozvodů,“ uvedla Radka Pistoriusová.

V Koterově budou nové koleje i lávka

V Plzni se v současné době intenzivně pracuje na přestavbě takzvaného plzeňského uzlu na trati mezi hlavním nádražím a Koterovem. Podle Radky Pistoriusové by na této trati měla v příštím roce vzniknout nová zastávka Plzeň- Slovany mezi Sušickou a Lobezskou ulicí. Zrušená bude naopak zastávka Koterov. Dále dojde v Plzni-Koterově na rekonstrukci kolejí a přípravu na budoucí dvoukolejné pokračování ve směru na Starý Plzenec.

„V současné době je intenzivní práce vidět v Božkově, kde je pouze jedna kolej a je tam výluka. Zároveň se dělají základy tunelové řešení pro budoucí silniční okruh, který bude ústit u obchodního domu Olympie. Ten by se měl začít stavět až v roce 2026, ale právě kvůli tomu, aby na trati potom už nemusela být výluka, tak se to pro ŘSD staví už teď. Novinkou bude také, že se staví nová lávka pro pěší a cyklisty v Koterově, což je investicí města Plzně,“ doplnila Radka Pistoriusová.

V těchto dnech finišuje také modernizace stanice Pačejov na Klatovsku. „Zde vznikla nová nástupiště, bezbariérový přístup a v současnosti se opravuje také budova. Nově se v daném úseku zvýšila rychlost na 100 kilometrů v hodině. Opravy se dotkly i zastávky Kovčín, kde také vznikly nové nástupiště a přístřešky,“ uzavřela mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

autoři: Veronika Krátká , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Související