Plzeň přestaví veřejnosti velkou křižovatku Rondel

Největší kruhový objezd v Plzni a mimoúrovňovou silnici nahradí úrovňová křižovatka se třemi dopravními pruhy v obou směrech. Propojí střed města s největším sídlištěm Severní Předměstí. Stavba má začít za čtyři roky.

„Hrubým odhadem půjde o investici za půl miliardy, asi polovinu zaplatí město a zbytek Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) jako správce komunikace,“ řekl náměstek primátora Pavel Šindelář. Budovat se bude za provozu čtyři stavební sezony. Půl století starý kruhový objezd a silnice s tramvajovou tratí se musí nejprve zasypat a poté se vybuduje nové křížení.

„Dost stavebních objektů tam bude městských - koleje, zastávky, chodníky, napojení místních komunikací, cyklostezka, nové náměstí," uvedl náměstek primátora Michal Vozobule.

Na konci února uvidí studii veřejnost

Podle ředitelky útvaru koncepce a rozvoje města Ireny Vostracké bude možné zasahovat do stávající křižovatky nejdřív v roce 2023 po dokončení západní a severovýchodní části městského okruhu, který lokalitě výrazně dopravně odlehčí. Město zveřejní 26. února podrobnější technickou studii, z níž bude zřejmé, jak od loňského června pokročily přípravy přestavby. Po představení veřejnosti projednají studii orgány města.

„Domluvili jsme se s ŘSD, že technicky prověříme detaily a možnosti výstavby. To budou zásadní podklady pro územní řízení," dodal Vozobule. Technickou studii, kterou platí město, předá město ŘSD, které začne stavbu připravovat. „Pak bude nějaká dohoda o spolufinancování. Pozemky by neměly být problém. Projekt zpracuje ŘSD," doplnil.

Rekonstrukce Rondelu je zapotřebí

Přestavba Rondelu je podle Vostracké nutná kvůli špatnému technickému stavu mostů a vozovek, které je nutné nahradit. „Současně se nám naskytla jedinečná šance podpořit vznik kvalitní zástavby a veřejných prostranství kolem Rondelu, a propojit tak centrum města se Severním Předměstím, které jsou teď oddělené," uvedla.

Nová čtvrť i tramvajová doprava budou dostupnější. Nyní je v lokalitě více než kilometrový úsek tramvajové trati bez zastávky, kterou je potřeba doplnit pro obyvatele Roudné, blízké obchodní centrum i pro budoucí zástavbu. Tramvajová trať povede středem komunikace, oddělí ji travnatý pás se stromy. Tři světelné křižovatky mají zajistit plynulost dopravy. Podél komunikace jsou navrženy cyklostezky a chodníky. Vzniknout má i nové náměstí se zelení.

Spustit audio
autor: jik | zdroje: Český rozhlas Plzeň , ČTK