Plzeň se zbavuje podchodů u zastávek městské dopravy

Podchod (ilustrační foto)
Podchod (ilustrační foto)

Podchody u zastávek městské hromadné dopravy už nejsou moderní.  Lidé je téměř nevyužívají, proto se tyto betonové stavby postupně ruší. Někde je nahradil přechod pro chodce, jinde lávka. 

„Dnešní pohled je spíše takový, že by se chodci neměli dostávat ze své přirozené úrovně, a pokud má někdo překonávat výškové rozdíly, tak by to měla být auta,“ řekl Ondřej Vohradský, který je dopravním expertem plzeňského magistrátu.  Podle něj jsou podchody nechtěným dědictvím minulé doby. Stavěly se především v 70. a 80. letech. Po řadě z nich už ale není ani památka.

„To je třeba případ Karlovarské třídy u Družby, Gerské ulice u Plzeňsky nebo v zadních Skvrňanech. Dva byly zakonzervovány na Lidické ulici a o některých dalších se uvažuje, že by mohly být zrušeny. Například v Tylově ulici nebo v křižovatce ulic Skvrňanská – Vejprnická, a také na Rokycanské třídě u zastávek trolejbusů Letná,“ doplnil Vohradský.

Právě na Rokycanské třídě nahradí podchody nová lávka. „Nejde říct, že by podchody nebyly k ničemu dobré. Například podchod u zoologické zahrady kudy se dá vyjít v jednom jeho konci na úroveň terénu, tak určitě zůstane do budoucna zachovaný. Stejně tak podchod Pod Záhorskem, kde zase z jedné strany vycházíme na uliční úroveň. Do budoucna budou také zachovány dva podchody na Rokycanské třídě a zřejmě i podchod v Sirkové ulici,“ dodal Michal Vohradský.

A co se starými podchody?

Vzhledem ke komplikovanému přístupu, špatným možnostem větrání je třeba možnost je pronajmout jako skladovací prostory téměř nemožná. Jediným řešením je tak podle Ondřeje Vohradského strhnout stropy a podchody zasypat. Jeden nepovedený podchod město přesto rekonstruuje. Ten v blízkosti hlavního vlakového nádraží kdysi sloužil i jako nákupní centrum s mnoha malými obchody. Časem o něj ale lidé ztratili zájem. 

„Plánujeme, že by to celé území bylo prostupné po povrchu, tak jak je v současné době logické a dávno už tomu nemělo být jinak. Uvnitř toho podchodu bude vymezený pouze koridor pro pěší s tím, že tam nebudou žádné služby a bude to sloužit pouze jako průchod. Zbytek bude hermeticky oddělený, čímž ušetříme i nějaké provozní prostředky,“ uvedl náměstek primátora Michal Vozobule s tím, že po budoucí plánované revitalizaci a úpravě celého prostoru před nádražím, by se ale měl i tento podchod uzavřít.