Plzeňská tramvaj číslo 1 dnes slaví významné výročí

25. květen 2020 07:20

25. května v roce 1990 se slavnostně otevřela prodloužená trať do Bolevce a o den později už tam začala jezdit právě tramvaj číslo 1.

Možná mají mnozí z nás ještě v živé paměti slavnostní otevření tramvajové trati na Borská pole. Jak významná událost pro plzeňskou dopravu bylo právě v roce 1990 prodloužení tramvajové trati do Bolevce, jsme se zeptali velkého tramvajového nadšence, řidiče historických vozů, ale také technika elektrické dopravy Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Trnky.

„Od prosincového prodloužení tramvajové trati k univerzitě na Borských polích nás zřejmě žádné další prodlužování nečeká a troufnu si říct, že poslední významné bylo právě v roce 1990 do Bolevce. Před tímto rokem jezdily tramvaje pouze do smyčky Frunzeho, dnešní Mozartovy ulice, což je první smyčka nad fakultní nemocnicí u areálu fakultní nemocnice na Lochotíně. Celé obsloužení sídliště na Severním Předměstí až nahoru do Bolevce, kde je dnes zastávka železniční trati se prodlužovalo až v roce 1990,“ popsal Jiří Trnka.

Rok 1990 byl na změny v plzeňské dopravě bohatý

Velké změny se týkaly hlavně trolejbusových a autobusových spojů. „V roce 1990 se začala konsolidovat hlavně duplicita trolejbusových a autobusových linek a zoptimalizovalo se linkové vedení. Největší autobusovou změnou byl vznik naší nejdelší polookružní linky číslo 30, která už tehdy měla přes 20 kilometrů a spojovala Bory s Košutkou, přes Doudlevce, Slovany a Doubravku. Tehdy jezdila ještě Žlutickou ulicí a obsluhovala i sídliště nahoře na Košutce. Dále se to týkalo třeba linky 20, která se přesunula od Zvonu k tehdejšímu planetáriu, tedy dnešní budově soudu. Drobnými změnami prošly i další autobusové linky. Byla zavedena linka 30 od Západočeského muzea na Košutku a posilovala se linka č. 40, která neobsluhovala fakultní nemocnici, ale měla v podstatě stejnou trasu,“ doplnil Jiří Trnka.

Další prodlužování tramvajových tratí v Plzni se v nejbližších letech podle Jiřího Trnky rozhodně nechystá. Přesto by se rád jednou dočkal zavedení tramvajové linky například do městské části Vinice.

autoři: Jitka Englová , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio