Plzeňským seniorům v nouzi pomáhá tísňová linka Městské charity

5. leden 2018

Velmi vytížená je v Plzni tísňová linka pro seniory. Neuplyne týden, aby městská policie nebo záchranná služba nevyjížděla k seniorovi, který se dostal do nesnází. Nejčastěji jde o pády v bytě nebo nevolnosti. Senioři mají u sebe speciální tlačítko a tím si přivolají pomoc.

Ludmile Šedivákové je 89 let a tři roky žije v Domově svaté Zity. Má potíže s rovnováhou, občas upadne a bez pomoci se nedokáže zvednout. V Domově je personál jen přes den a tak má paní Šediváková na ruce pásek s oranžovým tlačítkem pro případ, že by pád přišel v noci. Stalo se to už třikrát. Jak uvedla, díky tlačítku se cítí bezpečněji.

Když senior nebo handicapovaný klient tlačítko zmáčkne, v první řadě se s ním spojí hlídka Městské charity přes hlasitý odposlech, aby zjistila, co se vlastně děje. K tomu slouží speciální přístroj umístěný v bytě.

Městská charita úzce spolupracuje také s Městskou policií

„Krabička je instalovaná technikem služby v místě bytu, kde je nejlepší dosah hlasitého odposlechu. Zavolání může být čistě rozhovor s klientem, který si jen potřebuje s někým popovídat. Důvodem hovoru jsou dost často pády klientů, v tom případě Městská charita kontaktuje Městskou policií, se kterou úzce spolupracuje, aby klientovi pomohla,“ vysvětlila vedoucí Domova a zároveň vedoucí Tísňové péče Alice Průchová.

Strážníci, kteří jezdí seniorům pomáhat, absolvovali několik kurzů a záchranářských školení, takže umí poskytnout první pomoc ještě před příjezdem záchranky. Kromě toho mají k dispozici chorobopis klienta, takže dopředu vědí, jakými nemocemi trpí, jestli není neslyšící nebo například na invalidním vozíku.

V současnosti Městská charita Plzeň, která tísňovou linku provozuje, eviduje 88 speciálních tísňových tlačítek. To v loňském roce zmáčkli senioři 208 krát. Z toho 156 krát byla nutná krizová návštěva u klienta.

autoři: kos , jik
Spustit audio