Po rychlé nehodě na nově otevřeném Západním okruhu se bude měnit dopravní značení

28. únor 2023 09:53, aktualizováno

Jeden týden – jedna nehoda. To je aktuální bilance nově otevřeného Západního okruhu Plzně. Ten zatím funguje v režimu předčasného užívání. Kolaudace je v plánu minimálně za rok. Už teď je ale jasné, že se zde bude měnit dopravní značení.

Západní okruh se oficiálně pro řidiče otevřel v noci z neděle 19. na pondělí 20. února. Výrazně si díky němu zkrátí třeba cestu z Lochotína na Skvrňany nebo Bory. Platí to tedy v případě, že na silnici s více než kilometr dlouhou estakádou nedojde k dopravní nehodě. Jenže hned v úterý 21. února musely na místě zasahovat složky integrovaného záchranného systému. Jeden z řidičů předjížděl kamion, nestačil se včas zařadit zpět do svého pruhu a kvůli tomu musel prudce brzdit řidič jedoucí v protisměru. Do tohoto auta pak najelo vozidlo jedoucí za ním.

Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, opět ale rozvířila debaty o správném nastavení parametrů okruhu. O šířce silnice, absence odpočívadel či o tom, proč je uprostřed vozovky pouze přerušovaná a ne plná čára – ta by totiž řidičům předjíždění znemožnila. „Plná čára je umístěna tam, kde nejsou splněny rozhledy a vzdálenostní normy, což ověřuje projektant. Pokud je vyhodnoceno, že k plné čáře není důvod, volí se čára přerušovaná, aby bylo řidičům umožněno objet pomalejší vozidla a provoz byl co nejplynulejší,“ uvedl komunikační inženýr plzeňského dopravního inspektorátu Miroslav Jurečka. Dle jeho vyjádření Západní okruh splňuje veškeré normy, které zohledňují rozhledové podmínky, rychlost i brzdnou dráhu. Nyní je třeba komunikaci sledovat a vyhodnotit, zda na ní nedochází k typově podobným nehodám, a poté na to případně reagovat.

Okruh čekají první změny

O prvních změnách na okruhu se každopádně začne jednat už 1. března. „Svoláme jednání za účelem rozšíření městského kamerového dohledového systému na úseku okruhu. Dalším tématem bude umístění proměnlivého informačního dopravního značení,“ prozradil Miroslav Jurečka. Světelné tabule by byly instalovány u napojení na okruh, tedy na jedné straně na sjezdu na Vinice, na druhé na sjezdu na Křimice. Řidiči by se díky nim mohli včas dozvědět o uzavření části okruhu. V běžném provozu pak tyto tabule mohou zobrazovat například informace o počasí.

I když za první nehodou na estakádě stála chyba řidiče a nikoliv problém s konstrukčním řešením silnice, dopravní značení se změní relativně rychle. „Situaci budeme řešit zákazem předjíždění, tedy plnou čárou. Pokud to dovolí klimatické podmínky, k realizaci dojde do konce března,“ informoval Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro dopravu.

autoři: Jan Markup , abk | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio