Pojede nebo nepojede znovu kolem památkově chráněné Mariánské Týnice vlak? To je otázka, o které teď diskutují na severním Plzeňsku

5. červen 2020 10:35

Vlak kolem bývalého kláštera a dnes regionálního muzea naposledy projel před 23 lety. Od té doby je trať Mladotice – Kralovice, která vede právě kolem barokní Mariánské Týnice, kvůli špatnému stavu v dlouhodobé výluce, je zpustošená a místy i rozkradená. Přesto ale existují lidé, obce i organizace, které chtějí železniční provoz na úředně stále existující trati obnovit.

„V první etapě bychom rádi obnovili úsek Kralovice až Mariánská Týnice,“ řekl Václav Kopta, předseda spolku Místní dráha Rakovník – Mladotice, který usiluje o obnovu nefunkčního 12kilometrového úseku trati z Kralovic do Mladotic. Vlaky teď v Kralovicích končí a vrací se zpátky na Rakovnicko. Spolek navrhuje, aby nově popojely z Kralovic až do Mariánské Týnice. Tento návrh ve čtvrtek spolek projednal se zástupci Plzeňského kraje, dotčených obcí i samotné Mariánské Týnice.

Podle Václava Kopty by prodloužení trati zlepšilo dopravní obslužnost nejen této významné barokní stavby, ale i Kralovic. „My chceme, aby se hlavně v první etapě zřídily dvě nové zastávky. Ta první by měla více sloužit městu a být blíže k jeho centru. Druhá zastávka by měla být zřízena přímo u bývalého kláštera v Mariánské Týnici,“ doplnil Kopta.

Ředitelka Muzea a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici Irena Bukačová by prodloužení trati uvítala: „Mariánská Týnice je Národní kulturní památka, která je situována jako solitér v krajině. To znamená, že není přístupná přímo ve městě, ale musí se k ní člověk nějakým způsobem dostat. Protože tady veřejná doprava vlastně nefunguje, myslím, že by návštěvníci občasného vlakového spojení využili.“

Obnovení provozu na trati podporuje také starosta Kralovic Karel Popel. Podle něj to může přinést více turistů a větší pohyb ve městě.

Správa železnic vyčkává na rozhodnutí ministerstva dopravy

Správcem celé nefunkční 12kilometrové trati z Kralovic až do Mladotic je Správa železnic, která její obnovu neplánuje, proto i v roce 2018 podala na ministerstvo dopravy žádost o zrušení trati. „My jsme podnikli všechny kroky, které nám zákon ukládá, včetně opakovaného pokusu o prodej trati. Ani tak jsme nenašli žádného zájemce. Proto jsme se rozhodli pro poslední krok, kterým je žádost o zrušení trati. V této chvíli leží naše žádost na ministerstvu dopravy, které ji procesuje a podle našich informací vyvolá další kolo připomínkového řízení. V něm se můžou vyjádřit všechny instituce, kterých se to týká. Správa železnic vyčká na rozhodnutí ministerstva dopravy,“ řekl mluvčí správy Marek Illiaš.

Obnovu trati v úseku Kralovice – Mariánské Týnice Marek Illiaš nekomentuje, protože o tom se Správou železnic dosud nikdo nejednal. Jednání chce vyvolat náměstek plzeňského hejtmana pro dopravu Pavel Čížek, řekl to ve čtvrtek v Mariánské Týnici. „Zpracuje se studie, která bude vyčíslovat náklady, a chtěli bychom jednat s vlastníkem té dráhy. Do podzimu bychom chtěli, aby jednání proběhla,“ dodal Pavel Čížek.

autoři: Lukáš Milota , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Související

Nejnovější zprávy