Pomozte „Lidicím“ v Izraeli, jak vnímá válku judaismus a proč je vrchní moskevský rabín v exilu
Pomozte nakoupit 10 sanitek pro Izrael. Jak se židovské náboženství vyrovnává s časem války? A proč moskevský rabín Pinchas Goldschmidt opustil Rusko?
Sanitky pro Izrael
Kdo zachrání jeden život, jakoby zachránil celý svět. Tento známý citát z Talmudu si vybrala jako motto své finanční sbírky česká pobočka KKL, tedy Židovského národního fondu. Jejím cílem je totiž vybrat dostatek prostředků na nákup 10 sanitek pro obce na jihu Izraele. A my jsme v Šalomu hovořili s prezidentem české pobočky KKL Michalem Pacovským.
Proč se vybírají právě sanitky? „My jsme reagovali na ty první zprávy, které agentury přinášely, a snažili jsme se najít cestu, jak co nejrychleji pomoct. Zprávy, které jsme dostávali z Izraele ukazovaly, že prvními obětmi byli záchranáři, kteří přijížděli do těch kibuců a vlastně padli do léčky, kterou Hamás nastražil. Takže tam padla spousta záchranářů a spousta sanitek byla rozstřílena ještě dřív, než dojela do kibucu, byly zapálené, nebo je taky ukradli. Takže ten první požadavek, který zazněl z izraelské strany, byl, abychom pomohli právě s nákupem těch sanitek,“ vysvětluje Pacovský.
Fond KKL nevybírá peníze sám, ale spojil se i s dalšími organizacemi a vznikla jakási speciální česká sbírka pro Izrael. Jak to funguje? Sbírka začala krátce po 7. říjnu. Kdy Češi darovali nejvíce – bezprostředně po útoku Hamásu, nebo spíše později?
A jak je možné na sbírku přispět? „Jsme vděčni za každou korunu, kterou kdo přispěje,“ říká Michal Pacovský a uzavírá: „Konkrétně bychom chtěli pomoci kibucu Be‘eri, to je ten nejzničenější kibuc, jsou to takové izraelské Lidice. Kibuc byl úplně vypálen, většina obyvatel povražděna nebo odvlečena jako rukojmí. Číslo účtu je na našich webových stránkách kkl-jnf.cz.“
Náboženská dilemata války
Izraelská armáda už šestý týden bojuje s hnutím Hamás v Gaze. Jak se vlastně židovské náboženství vyrovnává s nutností jít do války a třeba i zabíjet lidi? O tom v následujícím příspěvku hovoří Jan Fingerland.
„Každá válka je nejen vojenský podnik, ale také činnost, která vyvolává nejrůznější etická i náboženská dilemata. Je tomu tak i v případě izraelské války proti Hamásu,“ říká Fingerland a pokračuje: „Oba vrchní rabíni Izraele dali najevo, že platí pravidlo ,pikuach nefeš‘, tedy volně přeloženo přednost má záchrana života před jinými ohledy, včetně sobotního klidu.“
„Běží také debata na nejrůznější témata, například proč Bůh dopustil, aby lidé žijící v zaslíbené zemi byli napadeni a vražděni. Zmiňuje se v této souvislosti příběh o obětování Izáka, nebo zásada, podle které věřící člověk nemůže očekávat, že se nebudou odehrávat tragédie. Ty ale mohou mít nějaký neznámý smysl,“ vysvětluje Fingerland.
„Debatuje se o tom, jaké jsou podmínky vstupu do války. Judaismus není pacifistické náboženství a připouští nutnou obranu. Rozlišují se války, pro které se národ rozhodne, a války nevyhnutelné, vedené v sebeobraně. Tyto války jsou války, které má člověk povinnost vést,“ dodává Fingerland.
Co je to povinnost „pidjon švujim“? A změní katastrofa 7. října přístup ultraortodoxních mladíků k vojenské službě? Poslechněte si celý komentář Jana Fingerlanda.
Rabín v exilu
Prvním rabínem, kterého Rusko zařadilo na seznam zahraničních agentů, je moskevský vrchní rabín v exilu Pinchas Goldschmidt. Musel z Ruska odejít, protože se na rozdíl od jiných tamních náboženských vůdců otevřeně postavil proti válce na Ukrajině. O odchodu z Moskvy i o potřebě mluvit nahlas hovořil s Martinou Pouchlou.
„Viděl jsem, že pro mě nebude možné kritizovat válku a udržet pro sebe i pro svou komunitu od války distanc, pokud zůstanu. Mohl jsem buď zůstat a mlčet, nebo se ozvat a odejít,“ říká Goldschmidt. Rabín veřejně doporučil, aby tamní Židé opustili Ruskou federaci. Odešla jich více než jedna třetina.
Rabín Goldschmidt proti ruské válce na Ukrajině stále veřejně vystupuje. „Myslím, že náboženští představitelé mají velkou moc i přesto, že žijeme v sekulární společnosti. A kdyby se sjednotili, měli by moc ještě větší. Bohužel moc hlasů náboženských vůdců pro mír tentokrát neslyšíme,“ dodává Goldschmidt.
Jak mohou podle Goldschmidta pomoci svým lídrům obyčejní věřící? A jak ho inspiruje biblická postava Abraháma?
Poslechněte si celý magazín Šalom alejchem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.