Používání služeb taxislužby

26. červen 2002
Dobrá rada

Určitě už většina z vás využila jako rychlou dopravu jízdu s taxislužbou. Možná se vám i stalo, že jste za cestu taxíkem zaplatili větší částku na stejné trase, než jste čekali. Budeme se vám snažit poradit, jak se můžete bránit.

Vůz taxi si objednáváme třemi způsoby. Zavoláním taxislužby před náš dům, zamáváním na ulici nebo na štaflu, kde mají vozy svá stanoviště. Při nastoupení by měl být taxametr vynulovaný.

Havlík: Jakmile nastoupíte do vozidla, máte nástupní taxu. Kilometry, cena za kilometry v A, B, C a D pásmech je uvedena vždy na dveřích. Zapnutý taxametr svítí, displej bývá obvykle červený a objevují se tam jednotlivé částky za udaný směr jízdy. Taxametr běží i při stání vozidla, třeba na křižovatkách.

Říká ředitel České obchodní inspekce v Plzni Václav Havlík. Taxikář by vás měl seznámit s použitou sazbou, měl by znát svůj rajón.

Havlík: Měl by jet nejkratší cestou a vaše přání plnit, zákazník jste vy.

Pokud si objednanou cestu prodlouží, k reklamaci, ale až po zaplacení, vám poslouží účtenka, kterou je řidič povinen vydat bez vyzvání.

Havlík: S účtenkou můžete zajít na provozovatele či zřizovatele, bývá jím příslušný odbor místního úřadu a tam podat stížnost.

Účtenka za jízdu by měla pocházet z taxametru.

Havlík: Výjimečně, v případě poruchy, by mohla být psána rukou, obsahovat číslo vozidla, jméno řidiče, kam a kolik kilometrů se jelo, nástupní i kilometrovou taxu, počet ujetých kilometrů a konečnou cenu.

Pozná laik upravený taxametr?

Havlík: Velice těžko a pokud ano, tak je taxikář diletant.

Může se vám zdát, že při stejné trase jste byli jiným taxikářem okradeni. Nemusíte mít vždy pravdu, stačí, když se vyskytne více červených světel na křižovatkách nebo budou zácpy. Doložit, že taxametr je upraven, bývá velice obtížné. Ještě jedno upozornění. Taxikář je odpovědný nejenom za vás, ale i za vaše zavazadla a jejich případné poškození.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio

Více z pořadu