Projekt obchvatu Losiné u Plzně představilo místním obyvatelům Ředitelství silnic a dálnic

23. leden 2020 11:35

Na více než miliardu korun vyjde obchvat Losiné u Plzně. Místní lidé se ho nemohou dočkat. Přímo obcí totiž vede hlavní tah z Plzně na Nepomuk, Písek a České Budějovice, a denně tudy projede 18 tisíc aut.

Budoucí podobu obchvatu Losiné představilo včera Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) na první veřejné debatě. Ta nabídla spíše smířlivou atmosféru, žádné velké emoce. Na ty ještě může dojít. ŘSD totiž musí vykoupit potřebné pozemky od zhruba 140 lidí.

Denně projede po hlavní silnici v Losiné kolem 18 tisíc aut. Už za několik let by si místní mohli konečně oddechnout. Vznikne zde totiž objezd. Záměr obchvatu představilo ŘSD na první veřejné debatě

„K výkupům musí dojít. To je nutné zlo, protože bez toho se liniová stavba nepostaví. Parametry pro výkup jsou dány. Pokud se to lidem nebude pozdávat, můžou vejít v komunikaci s Ředitelstvím silnic a dálnic a třeba za to dostat jiný pozemek někde jinde,“ řekl starosta Losiné Miloš Černý.

Krajním řešením je vyvlastnění pozemků, což může stavbu obchvatu, po kterém by se mohlo začít jezdit v roce 2027, zkomplikovat. Navzdory tomu, že jsou stavební úřady po novele zákona o urychlení výstavby mnohem rychlejší. „Vlastník, který nebude se stavbou zásadně souhlasit, se pořád ještě může odvolat proti vydaným územním rozhodnutím a stavebnímu povolení. Přestože rozhodčí orgán, tedy nadřízený stavební úřad, potvrdí původní rozhodnutí, může majitel pozemku podat správní žalobu. Tyto obstrukce ještě pořád můžou stavbu o několik let zpozdit,“ uvedl ředitel krajské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák.

Petici vystřídalo smíření

Ne všichni obyvatelé Losiné s obchvatem v minulosti souhlasili. Vznikla dokonce petice s přibližně dvěma stovkami podpisů. Bránili se především majitelé nových domů, které od budoucího obchvatu dělí přibližně 300 metrů.

Denně projede po hlavní silnici v Losiné kolem 18 tisíc aut. Už za několik let by si místní mohli konečně oddechnout. Vznikne zde totiž objezd. Záměr obchvatu představilo ŘSD na první veřejné debatě

„Věděli o tom, že trasa tam půjde, přesto si tam nechali postavit domy. Myslím si, že ale už došli k názoru, že tyhle protesty nemají význam, protože dopravní zatížení naší obce je katastrofální. Losiná pobere úplně všechno. Nad obcí směrem na České Budějovice se to potom už dělí na další čtyři směry, takže všechny obce, které leží nad Losinou, jsou na tom podstatně lépe, než my,“ doplnil starosta Černý.

Pět a půl kilometru dlouhý obchvat povede od dálnice D5 pod Radyní směrem na Nepomuk, v současné době se připravuje další stupeň projektové dokumentace. První stavební práce by mohly začít v roce 2024. „Obchvat obsahuje dvě mimoúrovňové křižovatky, na trase je několik mostních objektů, které zpřístupňují rekreační oblast a les v okolí Radyně pro občany Losiné, včetně vyřešení křížení s nadregionálním biokoridorem,“ popsal hlavní manažer projektu Lukáš Szabó. Součástí projektu jsou také dvě protihlukové stěny a protihlukový val.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio