První tramvaj i auto pro prezidenta. Nejen to vyrobili Brožíkové z Plzně
Brožíkovi se řadí díky svému umu a vynalézavosti k dalším slavným plzeňským podnikatelským rodům 19. století.
Plzeňský podnikatel Václav Brožík starší se narodil v roce 1821 jako páté dítě v řadě na statku v Dýšině u Plzně, kde se říkávalo „U Blahošů“. Byl strýcem známého stejnojmenného malíře. Václav se vyučil sedlářem a po absolvovaném vandru založil sedlářskou a řemeslnou dílnu. Po válce s Pruskem Václav Brožík vycítil, že má možnost kompletovat a montovat tehdejší hit dopravy - kočáry všeho druhu.
Stěhování firmy po Plzni
Od roku 1867 ve firmě pracovali i synové Václav a Karel. Prostory v Solní ulici firmě již nestačily, a tak se přestěhovala do Přemyslovy ulice. Stávala v místech dnešního parkoviště a částečně i před známým plzeňským obchodním centrem, které se zde nachází. Firma přežila velkou hospodářskou krizi a roku 1878 je již zase na vrcholu. Václav Brožík syn roku 1890 přebírá vedení celého závodu. Firma se rozvíjela a stávající prostory nebyly opět dostačující. Proto se přesunula na Nádražní třídu do míst, kde se říká U Jána. V současné době zde stojí policejní budova.
V kočárech značky Brožík jezdil celý svět
Z plzeňské firmy Brožíků putovaly kočáry do Francie, Německa, Anglie, Ruska, Turecka, Egypta, Tuniska či Indie. Královské dvory považovaly za čest vlastnit kočár vyrobený v Plzni. Vozy vynikaly pevností, spolehlivostí a pohodlnou jízdou, a to díky zavěšení korby na řemenech, měkkému pérování a snadnému ovládání.
Brožíkové stáli na počátku plzeňské městské hromadné dopravy
Když se spojí velikáni Brožík a Křižík, stojí to za to. Václav Brožík vyrobil skříně a František Křižík vše elektrické. Řeč je o první plzeňské tramvaji, která za velkého nadšení začala v Plzni jezdit roku 1899. Nijak zvlášť rychlé sice tyto první tramvaje nebyly, ale spolehlivě dovezly měšťany tam, kam si přáli. Obyvatelé Plzně tehdy hromadně připíjeli Brožíkovi na zdraví a věčnou slávu v místních hospůdkách, pivnicích a hotelech.
Auto pro prezidenta
Firma Brožík se nástupu automobilismu rychle přizpůsobila. Roku 1900 vlastnil Václav Brožík první auto v Plzni a za obrovského nadšení projížděl po plzeňských ulicích. Vyráběl karoserie pro osobní i nákladní vozy, ale také pro autobusy a taxíky. Roku 1926 byla dokonce na Hrad dopravena limuzína a prezident Tomáš G. Masaryk vyjel z Hradčan v luxusním voze Škodě Hispano-Suiza. Karoserie vozu pocházela samozřejmě od Brožíka.
Konec firmy
Po smrti Václava Brožíka roku 1927 získává podíl nejmladší syn Jaroslav, který umírá roku 1942. Jeho žena postavila rozbombardovanou továrnu zpět na nohy, a když už se zdálo, že bude vše v pořádku, přišel rok 1948 a znárodnění, což znamenalo konec firmy.
Související
-
Vochovské gramofonové jehly Semlerů se staly kýženými objekty mnoha sběratelů
Semlerovi byli významným podnikatelským rodem 19. století na Plzeňsku. Nejvíce je proslavila pravděpodobně výroba gramofonových jehel ve Vochově.
-
Díky Belaniům vystoupila Plzeň z temnoty a rozsvítilo se celé město
Snad každý Plzeňan ví, kterému místu v Plzni se dodnes říká „Belánka“. Je to prostor mezi ulicemi Klatovská a U Trati. Ale to, proč se mu tak říká, dnes už ví asi málokdo.
-
Fotografové Hrbek a Böttinger zachytili proměnu Plzně v době průmyslové revoluce
V seriálu Slavné plzeňské firmy a podnikatelé si tentokrát představíme dva fotografy, kteří na přelomu 19. a 20. století byli u velké proměny Plzně.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.