Semafory v Plzni nefungují tak, jak by měly. Poznámka vyvolala diskuzi o změně správce

31. říjen 2017

Semafory v Plzni budou od prvního ledna provozovat Plzeňské městské dopravní podniky. Změnu už vedení města schválilo, ale na svém posledním zasedání o ní znovu debatovali zastupitelé. Diskusi vyvolala poznámka opozičních politiků z TOP 09, že právě kvůli špatně řízené světelné signalizaci se tvoří ve městě zácpy. Rada oponuje, že je to hlavně kvůli současným rekonstrukcím.

„V poslední době jsem zaznamenal nejen já, ale i řada Plzeňanů, že ty semafory nefungují tak, jak by měly. Město nemůže sehnat nového provozovatele. Soutěž, kterou vyhlásilo, byla bohužel zrušena a město tak do budoucna nemá nikoho, kdo bude semafory spravovat. Momentálně nastala varianta, že správu semaforů převezme dopravní podnik,“ řekl Petr Suchý, zastupitel za TOP 09. Podle něj to bylo pro Radu města nejjednodušší řešení.

„Nevíme si rady s parkingem, dáme ho dopravnímu podniku. Teď si nevíme rady se semafory a opět je dáme do dopravního podniku. Přitom dopravníky podnik nemají ničím rozšířené pravomoce. To znamená, jak mají semafory fungovat, kdo má mít přednost a podobně určuje město, ale spravovat je bude dopravní podnik. Proto mi přijde, že to není úplně šťastné řešení,“ vysvětlil Suchý.

Město chce zajistit provoz městskými firmami

Jak připomněl Petr Náhlík, náměstek primátora z KDU-ČSL, semafory pro město 25 let provozovala privátní firma a město hledá cesty, jak zabezpečit chod takových zařízení městskými firmami, které podle něj můžou garantovat stoprocentní bezpečnost.

„Podobný vývoj je v oblasti vodárenství, kdy město zvýšilo svůj podíl z jednoho procenta ve vodárně na sto procent. Obdobnou cestou jdeme i v oblasti dopravy. Z toho důvodu Rada města Plzně i zastupitelstvo rozhodlo, že podpoříme, aby světelně řízené křižovatky od nového roku provozovaly Plzeňské městské dopravní podniky jako svou další činnost. Podobně jako jsme pod dopravní podnik předali parkování, tak obdobně mu chceme předat i provozování těchto křižovatek,“ upřesnil Petr Náhlík.

Zároveň Petr Náhlík vysvětlil, jak to bylo se zmíněným výběrovým řízením na provozovatele: „Samozřejmě vždy více zájemců o zakázku a sebemenší chybička v zadání vede k tomu, že neúspěšný uchazeč podává podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, že je zřejmé, že Správa veřejného statku města udělala chybu v zadání. Na základě toho ÚHOS soutěž zrušil.“

Plzeň blokují nepozorní řidiči i rekonstrukce

Podle názorů některých Plzeňanů mají velký podíl na zácpách nepozorní a telefonující řidiči, jiní vidí problém v probíhajících rekonstrukcích. V současnosti zatěžují dopravu ve městě hlavně rekonstrukce hlavního vlakového nádraží a mostu generála Pattona.

autoři: kos , jik
Spustit audio